برگزاری انتخابات 2020 آمریکا زیر سایه بحران کرونا

به گزارش وبلاگ کاتالوگ، در حالی که کمتر از شش ماه به انتخابات ریاست جمهوری آمریکا مانده، بروز بحران هایی مانند کرونا و مسائل اقتصادی، محاسبات تیم انتخاباتی دونالد ترامپ را برهم زده است.

برگزاری انتخابات 2020 آمریکا زیر سایه بحران کرونا

کرونا همه چیز را دگرگون کرده است؛ این تنها اقتصاد نیست که در اثر شیوع ویروس جدید کرونا دستخوش طوفانی ویرانگر شده است. محاسبات سیاسی نیز از گزند این بیماری در امان نمانده اند، از جمله ارزیابی ها و پیش بینی های تحلیلگران درباره انتخابات ریاست جمهوری در آمریکا.

خبرگزاری فرانسه امروز (یکشنبه) با انتشار گزارشی از واشنگتن تاثیرات احتاقتصادی بحران کرونا بر سرنوشت انتخابات ریاست جمهوری آمریکا را مورد تحلیل و بررسی قرار داده است. بر این اساس پیش از این تحلیلگران بر این باور بودند که پیروزی دونالد ترامپ بر جو بایدن، رقیب انتخاباتی اش از حزب دموکرات تقریبا قطعی به نظر می رسد. اما ناگهان عامل جدیدی به نام ویروس جدید کرونا و بیماری کووید 19 وارد کارزار انتخاباتی این کشور شده است.

این که منجر به مرگ تقریبا 90 هزار نفر از شهروندان آمریکا شده، اقتصاد این کشور را فلج کرده و در مورد سرنوشت انتخابات ریاست جمهوری تردیدها و حدس های بسیاری پدید آورده است.

کریستوفر آرترتون، استاد علوم سیاسی در دانشگاه جورج واشنگتن به خبرنگار خبرگزاری فرانسه گفته است: ما واقعا نمی دانیم که نتایج این انتخابات چه خواهد بود.

به اعتقاد او چهار ماه پیش همه چیز روشن به نظر می رسید؛ بیکاری به نازل ترین سطح خود رسیده بود، اقتصاد آمریکا با رشد باثباتی روبرو بود و پیروزی ترامپ بر بستر این پیروزیت در دور آینده انتخابات قطعی به نظر می رسید.

جو بایدن با وعده بازگرداندن آرامش به سیاست آمریکا و احیای ارزش های معنوی این کشور و تکرار دوره زمامداری باراک اوباما به میدان آمد.

ترامپ با شعار و وعده ایجاد کار در آمریکا و پیشبرد یک سیاست ناسیونالیستی افراطی در خارج از مرزهای این کشور در کارزار انتخاباتی حضور یافت.

گرچه بسیاری از نظرسنجی ها از محبوبیت بیشتر جو بایدن حکایت می کردند، اما بسیاری از تحلیلگران بر این باور بودند که ترامپ در انتخابات روز سوم نوامبر از رقیب خود پیشی می گیرد. این ارزیابی اما بر اثر شیوع کرونا اعتبار خود را از دست داده است.

ترامپ دل به آن بسته بود که شهروندان آمریکا شاهد پیروزی ها و پیروزیت های او باشند. حال اما همه چیز در گروی کارنامه او در مقابله با شیوع بیماری کرونا است.

آلن لیشتمن، پرفسور رشته تاریخ در دانشگاه آمریکا بر این باور است که انتخابات پیش رو در اصل خود نوعی رفراندوم برای دونالد ترامپ خواهد بود.

بحران برخاسته از کووید 19 نوعی سنجش کارآمدی رهبری آمریکا در برابر بحرانی است که از حیث دامنه و تاثیرات با حمله تروریستی یازدهم سپتامبر سال 2001 یا بحران اقتصادی سال 2008 قابل مقایسه است.

ترامپ در مورد پیروزی خود در انتخابات ریاست جمهوری ماه نوامبر ذره ای تردید ندارد. در برابر این پرسش وبلاگ کاتالوگ که پرسیده بودند شما موقعیت خودتان را در انتخابات آینده بین عدد یک تا 10 چگونه ارزیابی می کنید گفته بود: من نمره 10 به خودم می دهم.

بر اساس آخرین نظرسنجی که توسط شبکه سی بی اس اجرا شده است، 57 درصد از شرکت کنندگان در این نظرسنجی معقتدند که ترامپ کار خود را بد انجام داده است. این در حالی است که در ماه مارس تنها 47 درصد چنین باوری نسبت به کارنامه او داشتند.

کاهش محبوبیت ترامپ می توانست برای جو بایدن، رقیب انتخاباتی او فرصتی طلایی ایجاد کند. اما او نیز همچون میلیون شهروند آمریکایی ناگزیر به خانه نشینی شده است.

بایدن به ندرت از باغچه خانه اش در ایالت دلاور فراتر می رود. او تنها از طریق تهیه و پخش ویدیوهای عمدتا آماتوری با مخاطبان خود در تماس است.

این در حالی است که ترامپ از امکان حضور در اخبار شامگاهی رسانه ها از محل کاخ سفید برخوردار است.

خبرنگار خبرگزاری فرانسه امکان حضور دائمی ترامپ در رسانه ها را گرچه امتیاز بزرگی برای او می داند، اما معتقد است که برگ برگشته و همین امتیاز بزرگ در حال تبدیل شدن به یک پدیده زیان آور برای او است.

آلن لیشتمن به ضرب المثلی قدیمی اشاره می کند که می گوید: وقتی رقیب تو در حال مرتکب شدن خطایی است، هرگز مزاحم او نشو!

به باور لیشتمن در چنین شرایطی جو بایدن نیاز ندارد کار خاصی بکند. باید منتظر بماند تا بحران برخاسته از کرونا رقیب او را در میدان نبرد شکست دهد.

مایکل گوین، سخنگوی جو بایدن نیز معتقد است که امتیاز فوق العاده ترامپ در دسترسی روزانه به فرستنده های خبری می تواند برای او دردسر ساز باشد. چون آنچه او انجام داده، خشم نیمی از مردم کشور را برانگیخته است.

جو بایدن به حملات خود علیه ترامپ در شبکه های اجتماعی و از جمله در توییتر ادامه می دهد. روز پنجشنبه 14 مه بایدن در یک پست توییتری نوشته بود که ترامپ در دفاع از مردم آمریکا در هر جبهه ای شکست خورده است.

باراک اوباما نیز از عملکرد ترامپ در برابر شیوع بیماری کرونا به شدت انتقاد کرده است. به باور او و بسیاری دیگر از منتقدان ترامپ، عملکرد بهتر در برابر شیوع بیماری کرونا می توانست مانع از افزایش شمار قربانیان این بیماری شود.

به باور کارشناسان مسائل سیاسی آمریکا انتخابات ریاست جمهوری سوم نوامبر، انتخاباتی فشرده خواهد بود و به رغم پیشتازی بایدن در نظرسنجی ها این امکان وجود دارد که ترامپ صرفا با اتکا به چند رای بیشتر بر رقیب خود پیروز شود. ماجرایی که در انتخابات سال 2016 و پیروزی بر هیلاری کلینتون نیز رخ داد.

در بازی رقابت انتخاباتی پیروزیت ترامپ به چند عامل وابسته است. در صورت آنکه او بتواند از یکی یا چند برگ موجود به سود خود بهره گیرد، شانس پیروزیت او در انتخابات پیش رو افزایش خواهد یافت.

بهبود اوضاع اقتصادی

ترامپ پیش بینی کرده است که اوضاع اقتصادی آمریکا در سه ماهه سوم سال جاری بهبود خواهد یافت. در صورت تحقق چنین امری، او می تواند از عملکرد پیروز خود در مقابله با بحران کرونا به عنوان امتیازی برای خود بهره گیرد. در غیر این صورت، وخامت اوضاع اقتصادی می تواند برای او گران تمام شود.

پیروزیت در سیاست خارجی

کسب توافق با کره شاقتصادی یا احتمالا پیروزیت در کشاندن ایران به پای میز مذاکره از جمله مواردی خواهند بود که در پیروزیت او در انتخابات آینده نقش ایفا می کنند. عدم کسب پیروزیت در سیاست خارجی می تواند به حیثیت او و سیاستی که تا کنون در این عرصه دنبال کرده است، آسیب برساند.

نقش روسیه

این پرسش نیز مطرح است که روسیه چه نقشی در کارزار انتخاباتی آمریکا برعهده می گیرد؟ آیا روسیه همان نقشی را در انتخابات نوامبر ایفا خواهد کرد که در سال 2016 ایفا کرده بود؟ آیا روسیه بار دیگر اقدام به پخش اطلاعات ناصحیح و تلاش برای تاثیرگذاری بر اذهان مردم آمریکا خواهد کرد؟

جنگ تجاری با چین: ترامپ بار دیگر پای چین را به میان کشیده است. از ویروس چینی سخن می گوید و گناه و تقصیر شیوع بیماری کرونا را برعهده دولتمردان آن کشور نهاده است. حتی از قطع مناسبات با چین سخن گفته است. یک جنگ تجاری بین آمریکا و چین نیز می تواند بر نتایج انتخابات تاثیر بگذارد.

شخص ترامپ

خود شخص ترامپ نیز یکی از عواملی است که می توانند بر نتایج انتخابات تاثیرگذار باشد. او اخیرا از اوباماگیت سخن گفته و تلاش کرده تا به حیثیت بایدن آسیب بزند. عملکرد و سخنان ترامپ در این شش ماه پایانی دوره زمامداری او می تواند بر سرنوشت انتخابات تأثیر بگذارد.

تحلیلگر خبرگزاری فرانسه بر این باور است که در چنین شرایط حساسی شش ماه زمان بسیار زیادی است. اینکه ترامپ ظرف این شش ماه چه روشی را در پیش گیرد، می تواند برای سرنوشت این انتخابات معین کننده باشد.

در جریان طرح استیضاح در مجلس سنا عملکرد ترامپ به گونه ای نبود که تردید همه کنندگان جمهوریخواه را نسبت به سوءاستفاده او از موقعیت سیاسی خود در پرونده اوکراین برطرف کند.

پرسش محوری در آخرین ماه های پیش از انتخابات ریاست جمهوری در آمریکا چنین است: آیا ترامپ با در پیش دریافت سیاستی میانه بر آن خواهد بود تا آرای برخی از مخالفان خود و حتی برخی از طرفداران دموکرات را به سود خود جلب کند یا با در پیش دریافت سیاستی دیگر آرای برخی از طرفداران کنونی خود و پشتیبانی برخی از جمهوریخواهان را از دست خواهد داد؟

،ایسنا

منبع: ایران آنلاین

به "برگزاری انتخابات 2020 آمریکا زیر سایه بحران کرونا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "برگزاری انتخابات 2020 آمریکا زیر سایه بحران کرونا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید