راز تغییرات قابل توجه در گفتمان عربستان

به گزارش وبلاگ کاتالوگ، القدس العربی در مطلبی با عنوان تغییرات قابل توجه در گفتمان سعودی آورده است: مصاحبه ای که روز سه شنبه از تلویزیون دولتی عربستان سعودی با محمد بن سلمان ولیعهد این کشور پخش شد، از دیدگاههای اقتصادی قابل توجه، خروج از اظهارات دیپلماتیک معمول عربستان درباره گذشته، حال و آینده و همچنین دیدگاههای سیاسی مهمی درباره مسائل منطقه بویژه موضع عربستان نسبت به ایران و یمن پرده برداشت.

راز تغییرات قابل توجه در گفتمان عربستان

این روزنامه می نویسد: موضوع این برنامه را برنامه ها و پروژه هایی که در پنج سال گذشته در چارچوب چشم انداز 2030 عربستان انجام شد، تشکیل می داد و جالب این بود که شاهزاده بن سلمان توضیحاتی را درباره تغییرات بزرگی که در سطح دولت رخ داده، ارائه نمود و گفت: سال 2015 میلادی سال بسیار سختی بود و 80 درصد از وزیران بی کفایت بودند.

القدس العربی نوشت: ولیعهد سعودی در سطح اقتصادی تاکید کرد که درآمد صندوق سرمایه گذاری عمومی خزانه دولت اکنون صفر است و در توجیه اعمال اقتصادیات بر ارزش افزوده بر سعودی ها گفت که در سایه همه گیری و چالش های اقتصادی که جهان در سال 2020 با آن روبرو بود، صورت گرفت.

این روزنامه می نویسد: بن سلمان همچنین در مصاحبه خود به رابطه معروف بین این کشور و مکتب وهابیت در تاریخ مدرن عربستان سعودی اشاره کرد که از کاهش استحکام این ائتلاف حکایت داشت و با اشاره به اینکه پایبندی به یک مکتب و فرد مشخص،معنایش این است که ما انسان را به مقام خدایی رسانده ایم، بیان نمود: اگر شیخ محمد بن عبدالوهاب از قبر خود خارج شود و ما را ببیند که به متونش پایبندیم وعقل های خود را به روی اجتهاد می بندیم و او را به مقام خدایی رسانده ایم و بیش از حد بزرگش می کنیم، قطعا با چنین چیزی مخالفت می کرد.

القدس العربی نوشت: شاهزاده بن سلمان همچنین از تغییری که در رابطه با آمریکا پس از تصمیمات جو بایدن رئیس جمهوری جدید این کشور در خصوص جنگ یمن و پرونده ترور جمال خاشقجی حاصل شده، سخن گفت و به اختلاف غیراساسی و حاشیه ای با بایدن اشاره کرد و گفت که رهبران دو کشور 90درصد باهم توافق نظر دارند اما در عین حال تاکید کرد که عربستان هرگز هیچ گونه فشار یا دخالت در امور داخلی اش را نمی پذیرد.

این رسانه در ادامه آورده است: به نظر می رسد رهبران سعودی که تا اندکی پیش از این گفتگو با ایران را انکار می کردند، این موضوع را به ولیعهد سپرده بودند تا از زبان وی به آن اشاره شود؛ جایی که تاکید کرد:ایران یک کشور همسایه است و خواست ما این است که روابط خوبی با آن داشته باشیم. عربستان نمی خواهد که ایران در شرایط دشواری باشد برعکس می خواهیم ایران شکوفا شود و رشد کند. این گفتمان سیاسی جدیدی است که خروج از چارچوب های دیپلماتیک معمول عربستان را نشان می دهد اما او در عین حال از اختلاف بر سر برنامه هسته ای تهران و آنچه حمایت آن از شبه نظامیان غیرقانونی در برخی کشورهای منطقهخواند،هم غافل نشد.

تغییر محسوس مواضع ولیعهد سعودی درباره یمن

القدس العربی همچنین نوشت: همچنین در سخنان شاهزاده بن سلمان که با مداخله نظامی در یمن در سال 2015 قدرت خود را به عنوان وزیر دفاع آغاز کرد، یک تغییر محسوس وجود داشت؛ علی رغم صحبت هایش درباره غیرقانونی بودن- به زعم وی- کودتای حوثی ها، گفت که ریاض حمایت های اقتصادی از یمن و هر آنچه حوثی ها در ازای آتش بس بخواهند را پیشنهاد کرده است و همچنین اشاره کرد که حوثی ها در نهایت یمنی هستند و دارای گرایش های عربی و یمنی می باشند.

گفتمان جدید پاسخی است که الزامات نظامی، سیاسی و اقتصادی آنرا دیکته کرده است

این رسانه در پایان آورده است: گفتمان جدید عربستان سعودی پاسخی است که الزامات نظامی، سیاسی و اقتصادی آن را دیکته کرده است و این الزامات از رابطه با آمریکایی که مبادرت به اعمال فشارهای سیاسی و تسلیحاتی بر ریاض کرده و گفتگو با ایران برای بازگشت به توافق هسته ای و کاهش تحریم ها را آغاز کرده، تا سرسختی یمنی ها و تشدید حملات به داخل عربستان، ناکامی محاصره قطر و در نهایت مسائل اقتصادی مربوط به کاهش قیمت نفت و پیامدهای همه گیری کرونا- که آخرین آنها هم نیست- را شامل می شود.

منبع: خبرگزاری مهر

به "راز تغییرات قابل توجه در گفتمان عربستان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "راز تغییرات قابل توجه در گفتمان عربستان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید