رویکرد معاونت امور فرهنگی تعامل با انجمن هاست

به گزارش وبلاگ کاتالوگ ، به نقل از روابط عمومی معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، در این نشست عبدالعظیم فریدون، فتح الله فروغی، محمدحسین محمدی، محسن طائب و محمدتقی حق بین حضور داشتند و با اشاره به تاریخچه شکل گیری انجمن ناشران کودک و نوجوان فعالیت های این انجمن را در حوزه ترویج، آموزش و برگزاری نشست های کودک و نوجوان تشریح کردند.

رویکرد معاونت امور فرهنگی تعامل با انجمن هاست

اعضای هیئت مدیره انجمن فرهنگی ناشران کودک و نوجوان در این جلسه درباره لزوم ایجاد وحدت رویه در صدور مجوزهای کتاب، نظام مندشدن خرید کتاب از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، حل مشکل توزیع کاغذ و حضور در نمایشگاه های خارجی نظراتشان را بیان کردند.

بازبینی در روش های حمایتی معاونت امور فرهنگی

یاسر احمدوند، معاون امور فرهنگی با تاکید بر ضرورت هدفمندشدن یارانه های حوزه نشر گفت: مدل اختصاص یارانه باید از اساس تغییر کند؛ زیرا هدفمند نیست. در حوزه خرید کتاب هم ضعف هایی وجود دارد؛ زیرا فلسفه تشکیل هیئت انتخاب و خرید کتاب حمایت از کتاب خوب برای مخاطب متناسب با آن است.

وی ادامه داد: این حمایت ها باید تغییر نمایند و بازبینی شوند. کتابی باید مورد حمایت قرار گیرد که ارزشمند باشد و مخاطب هم مشتاق خواندن آن باشد. در حال آنالیز برای ایجاد مدلی برای این منظور هستیم.

ضرورت آموزش به ناشران

معاون امور فرهنگی ادامه داد: ما وظیفه داریم محتوای پیغام را درجه بندی کنیم. ما در اداره کتاب باید به سمت کیفیت سنجی اثر حرکت کنیم و بر اساس کیفیت اثر به ناشر رتبه دهیم. در صورتی که رتبه بندی ناشران انجام گردد، ما می توانیم حمایت های خود را ساماندهی کنیم و هدفمند سازیم. اگر حمایتی در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از اثری صورت می گیرد باید بر اساس اصول باشد.

یاسر احمدوند با اشاره به ضرورت آموزش ناشران و کمبود آثار منتشرشده در این حوزه گفت: تعداد منابع آموزشی در حوزه نشر انگشت تعداد است. آموزش به ناشر ضرورت دارد اما باید بدانیم از چه راهی این آموزش را به ناشر بدهیم زیرا غالب ناشران ما احساس احتیاج برای آموزش نمی نمایند. برترین محیط برای آموزش ناشران انجمن ها هستند.

روش های کتابخوان کردن بچه ها را بلد نیستیم

یاسر احمدوند با اشاره به فعالیت های ترویجی برای کتابخوانی هم گفت: برگزاری جشنواره و معرفی و ترویج کتاب های برتر از کارهایی است که انجمن ها می توانند در آن فعال باشند. همه ما انتقاد می کنیم که سرانه مطالعه پایین است؛ در صورتی که مهارت های کتابخوان کردن دیگران را فرانمی گیریم و آموزش نمی دهیم. در این حوزه اگر طرح هایی مطرح شوند، می توانیم پیگیری و حمایت کنیم و باید کوشش گردد این فعالیت ها در مجموعه انجمن ها و نهادهای غیر دولتی صورت گیرد؛ زیرا تجربه نشان داده است دولتی کردن این کارها کارگشا نیست.

مذاکره برای تامین کاغذ نشر به وسیله کارخانه های داخلی

معاون امور فرهنگی با اشاره به مسائل توزیع کاغذ گفت: یکی از دلایلی که حرف های متفاوتی از عملکرد اختصاص کاغذ به ناشران به گوش می رسد، این است که شفاف سازی در این حوزه صورت نگرفته است. برای این منظور هر اقدامی باید زیر نظر شورای تشکل های نشر و با حضور نمایندگان آن ها انجام و با حضور اعضای شورا درباره نظام توزیع کاغذ تصمیم گیری گردد.

وی با اشاره به مذاکره با کارخانه های فراوری کاغذ برای تامین بخشی از احتیاجهای داخلی گفت: در حال مذاکره با این کارخانه ها برای فراوری کاغذ هستیم تا بخشی از احتیاجهای داخلی را تامین نمایند.

در نمایشگاه های خارجی نباید جهانگرد باشیم

وی بعلاوه درباره نحوه حضور در نمایشگاه های خارج از کشور هم گفت: برای حضور در عرصه های بین المللی باید بابرنامه وارد شویم و از این نمایشگاه ها آورده داشته باشیم. ما در نمایشگاه های کتاب خارجی نباید جهانگرد باشیم. تجربه خوبی در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی وجود دارد و با مشارکت ناشران فعال در این عرصه می توانیم موثرتر عمل کنیم.

رویکرد معاونت امور فرهنگی حمایت از انجمنهای فرهنگی است

وی با اشاره به تناسب کار فرهنگی با انجمن های فرهنگی حوزه نشر گفت: انجمن های فرهنگی، عضوی از خانواده وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هستند و این وزارتخانه خانه آن هاست. انجمن ها با مشارکت با این وزارتخانه فعالیت های حوزه نشر را پیش می برند و حمایت از انجمن ها یکی از رویکردهای این معاونت خواهد بود.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران

به "رویکرد معاونت امور فرهنگی تعامل با انجمن هاست" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رویکرد معاونت امور فرهنگی تعامل با انجمن هاست"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید