61 درصد مالیات کشور روی دوش صنعتگران ، مصوبه ای به نفع بچه محل های رئیس جمهور و رئیس مجلس!

به گزارش وبلاگ کاتالوگ، کارشناس مسائل مالی گفت: سهم صنعت در فراوری ناخالص داخلی، 12 درصد است در حالی که همین صنعت به تنهایی 61 درصد مالیات کشور را پرداخت می نماید!

61 درصد مالیات کشور روی دوش صنعتگران ، مصوبه ای به نفع بچه محل های رئیس جمهور و رئیس مجلس!

به گزارش خبرنگار اقتصادی وبلاگ کاتالوگ، دیشب در برنامه اقتصادی پایش، موضوع شرایط پرداخت اقتصادیات در صنعت کشور و مشکل فراورینمایندگان با اقتصادیات با حضور کارشناسان مسائل اقتصادی آنالیز شد.

سینا احدیان؛ کارشناس مسائل اقتصادی در برنامه پایش در مورد شرایط صنعت در اقتصاد ایران مطرح نمود: سهم صنعت در فراوری ناخالص داخلی، 12 درصد است و این در حالی است که همین صنعت به تنهایی 61 درصد اقتصادیات کشور را پرداخت می نماید و البته در جهان این فرایند برعکس است!

سهم بخش های مختلف اقتصادی از فراوری ناخالص داخلی ایران

سهم بخش های اقتصادی از پرداخت اقتصادیات کل کشور

این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه برای بسیاری سوال است که چرا ما در حوزه صنعت و فراوری مالزی ژاپن یا کره جنوبی و فرانسه نمی شویم ادامه داد: سهم صنعت در فراوری ناخالص کشورهای مالزی، کره جنوبی و فرانسه بیش از 20 درصد است اما در پرداخت اقتصادیات نیز به ترتیب 3.2، 13.6 و 16.5 درصد می باشد. به طورکلی در اکثر کشورهای پیشرفته سهم اقتصادیات بخش صنعت کمتر از 10 درصد است.

احدیان اضافه نمود: وقتی شرایط صنعت ما بدین شکل است، پس توان رقابت با کشورهای پیشرفته را از دست می دهیم و این پاسخ معینی برای آن سوال است که چرا به لحاظ صنعتی نمی توانیم ژاپن، مالزی یا کره جنوبی شویم.

سهم صنایع در پرداخت اقتصادیات کل کشور- نمونه مالزی، کره و فرانسه

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر دست دولت با فشار اقتصادیاتی روی گلوی صنعت گران است و آنها تحت فشار هستند اضافه نمود: اساسا اقتصادیات منبع اصلی درآمد دولت ها در کشورهای پیشرفته است اما از طرف دیگر به عنوان مهمترین ابزار تنظیمی در اقتصاد و مدیریت کشورها استفاده می گردد.

این کارشناس اقتصادی توضیح داد: این مسئله بدین معناست که از اقتصادیات به عنوان ابزاری برای راهنمایی سرمایه به سمت بازارهای مولد و فراوریی با ارزش اضافه نموده بهره می برند و رشد صنایع و اشتغال را رقم می زنند. بدین ترتیب که دولت با کاهش اقتصادیات صنایع مولد و به عبارتی مشوق معافیت اقتصادیاتی به رشد و توسعه آنان یاری می نماید و از سوی دیگر با در نظر دریافت اقتصادیات های سنگین در بازارهای نامولد ریسک و هزینه را بالا می برد و از انحراف سرمایه و منابع به سمت و فعالیت های مخرب اقتصادی و سفته بازی جلوگیری می نماید.

روایتی عحیب و تامل برانگیز از تفاوت اقتصادیات گیری در ایران و کشورهای دیگر!

احدیان با اشاره به مشکل اقتصادیاتی پیش آمده برای چند شهرک صنعتی کشور ادامه داد: بر اساس قانون برطرف موانع فراوری رقابت پذیر و ارتقای نظام اقتصادی کشور مصوب سال 94، شهرک های صنعتی مستقر در مناطق کمتر توسعه یافته به مدت 10 سال با نرخ صفر مشمول اقتصادیات شدند. همچنین طبق بند 31 این قانون برای شهرک های صنعتی که در شعاع خارج از فاصله 120 کیلومتری از تهران مستقر هستند، 7 تا 13 سال معافیت اقتصادیاتی باید در نظر گرفته گردد.

این کارشناس اقتصادی اضافه نمود: پس از این موضوع، در جلسه هیئت وزیران برای تدوین آیین نامه اجرایی این قانون، با این استدلال عجیب که دود از هوا می آید بندی اضافه می گردد که طبق آن باید فاصله هوایی مبنای اندازه گیری شهرک های صنعتی از پایتخت قرار گیرد تا مشمول قانون شوند. همین مسئله باعث شد که چندین شهرک صنعتی اطراف تهران از جمله شهرک صنعتی نمونه کاسپین قزوین، شهرک صنعتی اشتهارد البرز مشمول اقتصادیات شوند و وعده قانونی مجلس و دولت شامل حال سرمایه گذاران و فراوری نمایندگان آن نگردد!

وی ادامه داد: البته نکته جالب ماجرا اینجاست که شهرک های صنعتی قم و سمنان در این بخشنامه اجرایی مستثنی می شوند و باید از آقای رئیس جمهور و رئیس مجلس سوال گردد که علت این استثنا برای شهرهای آن ها چیست و چرا باید این تبعیض شکل بگیرد!

احدیان توضیح داد: همین تغییر یک کلمه در آیین نامه اجرایی، خیلی از صنایع را به تعطیلی کشاند و باعث شد فراوری به انزوا برود. همچنین باعث فرار سرمایه گذاران داخلی و خارجی از فراوری یا توسعه کار و معطل ماندن ایجاد 12 هزار شغل در شهرک صنعتی کاسپین یک قزوین شد.

این کارشناس اقتصادی ادامه داد: دو نفر از وزرای وقت اقتصاد و صنعت در همان زمان نسبت به فاصله هوایی صنایع اعتراض کردند. همچنین وزاری بعدی، سه استاندار قزوین و نمایندگان مردم قزوین در مجلس شورای اسلامی بیش از 3 سال نامه نگاری کردند اما تا کنون هیچ ترتیب اثری داده نشده و معاون اول رئیس جمهور به این نامه ها پاسخ نداده است.

نمونه ده ها نامه برای برطرف مشکل اقتصادیاتی شهرک کاسپین طی سه سال اخیر

احدیان با بیان اینکه به گفته خود رئیس سازمان امور اقتصادیاتی 52 درصد از 300 هزار نفر میلیاردر کشور پفراینده اقتصادیاتی ندارند و حتی هزار تومان اقتصادیات نداده اند، اضافه نمود: 48 درصد مابقی نیز اقتصادیات واقعی خود را پرداخت نمی نمایند.

وی با بیان اینکه اقتصادیات را باید از ثروتمندان و افراد متمول گرفت نه از فقرا و مستمندان اضافه نمود: در این کشور مثل سایر کشورهای جهان باید دلالان و بعضی پزشکان و وکلا اقتصادیات دهند که درآمد های راحت و بالا دارند و اشتغالی ایجاد نمی نمایند. اما در حال حاضر بار اقتصادیات کشور روی دوش فراورینمایندگان و اقشار متوسط جامعه است و بسیاری فرار اقتصادیاتی می نمایند. امروز معین شده فراری های اقتصادیاتی چه کسانی هستند بنابراین منتظریم که مسئولین حق مردم را از آن ها بگیرند .

احدیان در خاتمه با انتقاد به معاون اول رئیس جمهور تاکید نمود: اگر واقعا توان و حال کار کردن در این شرایط را ندارید کنار روید تا دیگران کشور را جلو ببرند. در شرایط جنگ اقتصادی یک ستاد اقتصاد مقاومتی در کشور با فرماندهی معاون اول رئیس جمهور تشکیل شد اما تاکنون هیچ تاثیری نداشته است.

منبع: خبرگزاری دانشجو

به "61 درصد مالیات کشور روی دوش صنعتگران ، مصوبه ای به نفع بچه محل های رئیس جمهور و رئیس مجلس!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "61 درصد مالیات کشور روی دوش صنعتگران ، مصوبه ای به نفع بچه محل های رئیس جمهور و رئیس مجلس!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید