ای ام دی سریع ترین ابررایانه دنیا را برای دولت ایالات متحده می سازد

به گزارش وبلاگ کاتالوگ، وزارت انرژی ایالات متحده اظهار داشت تا سال 2021 سریع ترین ابر رایانه دنیا ساخته می گردد.

ای ام دی سریع ترین ابررایانه دنیا را برای دولت ایالات متحده می سازد

این ابر رایانه که Frontier نام گرفته است؛ توسط شرکت AMD و شرکت سازنده ابررایانه Cray برای آزمایشگاه ملی Oak Ridge در تنسی ساخته خواهد شد.

پیش بینی می گردد این ابر رایانه قدرت پردازشی بیش از 1.5 اگزافلاپ داشته باشد و بتواند مجموعه ای از وظایف و محاسبات پردازشی پیشرفته در زمینه هایی مانند شرایط اقلیمی و تحقیقات هسته ای را انجام دهد.

با این اوصاف، ابررایانه Frontier باید یک نمونه بسیار پیشرفته از exascale computing باشد؛ نسل بعدی سیستم های کامپیوتری که قدرت پردازشی در حدود اگزافلاپ یا 10 به توان 18 محاسبه در یک ثانیه دارند.

برای درک قدرت پردازشی و توان محاسباتی ابررایانه Frontier باید این سخن شرکت ای ام دی را ذکر کنیم که Frontier قدرت پردازشی برابر با 160 ابررایانه سریع پس از خود در دنیا را دارد.

این ابررایانه می تواند اطلاعات را با سرعتی 24 میلیون بار سریع تر از سرعت اینترنت خانگی انتقال دهد. یعنی ظرفیت پردازش 100 هزار فیلم اچ دی در یک ثانیه.

اندازه Frontier بزرگ است و فضایی 7300 فوت مربع (دو برابر یک میدان بسکتبال) را اشغال می نماید. در این فضا نزدیک به 90 مایل (معادل 145 کیلومتر) کابل کشی اجرا شده است.

جنگ اگزا اسکیل ها

Frontier تنها کامپیوتر اگزا اسکیل در حال ساخت در کشور امریکا نیست. وزارت انرژی این کشور در اوایل سال جاری از پروژه مشابهی به نام ابررایانه Aurora رونمایی کرد که این بار توسط شرکت های اینتل و کری برای آزمایشگاه ملی Argonne ساخته می گردد.

احتمالا Aurora اولین کامپیوتر اگزا اسکیل ایالات متحده است ولی Frontier ابررایانه ای سریع تر و قوی تر است.

ساخت این ماشین ها به این معنا نیست که ایالات متحده کشور رتبه نخست پردازش های کامپیوتری و قدرت ابررایانه ای در دنیا است. پیش بینی می گردد کشور چین تا سال 2020 اولین کامپیوتر اگزا اسکیل خود را بسازد.

افزون بر این، از 500 ابررایانه سریع دنیا، سهم کشور چین نزدیک به 227 ابررایانه است در حالی که فقط 109 ابررایانه این فهرست به کشور امریکا تعلق دارد. در سال های اخیر، چین به یک قدرت بلامنازع محاسبات کامپیوتری تبدیل شده است.

ساخت ابررایاته Frontier برای شرکت AMD نیز یک پیروزیت و اتفاق بزرگ است. ارزش قرارداد ساخت این کامپیوتر اگزا اسکیل حدود 600 میلیون دلار است و در آن از پردازنده های EPYC استفاده می گردد که هریک به 4 پردازنده گرافیکی Radeon این شرکت متصل می شوند.

سریع ترین تراشه های ابررایانه متعلق به شرکت اینتل هستند و ای ام دی از سال 2012 به این طرف پیروز نشده است از رقیب خود پیشی بگیرد.

وزارت انرژی ایالات متحده به چندین دلیل از جمله کارایی پردازنده ها سراغ شرکت ای ام دی رفته است. ای ام دی اخیرا پیروز شده تراشه های نیمه سیلیکونی سفارشی سازی شده ای برای شرکت های سونی و مایکروسافت بسازد.

منبع

منبع: یک پزشک

به "ای ام دی سریع ترین ابررایانه دنیا را برای دولت ایالات متحده می سازد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ای ام دی سریع ترین ابررایانه دنیا را برای دولت ایالات متحده می سازد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید