برنامه غذایی مناسب برای مادران شیرده

به گزارش وبلاگ کاتالوگ، تغذیه با شیر مادر مناسب ترین ایمن ترین و طبیعی ترین روش تغذیه شیر خوار است؛ چرا که علاوه بر تأمین انرژی، مواد مغذی و آب مورد احتیاج بدن کودک، موجب افزایش ایمنی کودک در برابر بیماری ها می گردد. تغذیه مادر در دوران

برنامه غذایی مناسب برای مادران شیرده

نویسنده: پروانه کاظمی

تغذیه با شیر مادر مناسب ترین ایمن ترین و طبیعی ترین روش تغذیه شیر خوار است؛ چرا که علاوه بر تأمین انرژی، مواد مغذی و آب مورد احتیاج بدن کودک، موجب افزایش ایمنی کودک در برابر بیماری ها می گردد. تغذیه مادر در دوران شیردهی، برای داشتن شیردهی پیروز و تأمین مواد مغذی مورد احتیاج کودک، بسیار مهم است. مادر در این دوران علاوه بر احتیاجهای تغذیه ای خود، برای فراوری شیر، به مقدار بیشتری مواد مغذی و مایعات احتیاج دارد که باید به برنامه غذایی خود بیفزاید.

در دوران شیردهی بسته به مقدار شیر فراوری شده، احتیاج به انرژی به وسیله به مصرف رسیدن چربی های ذخیره شده در بدن مادر در دوران بارداری تأمین می گردد.

مادر شیرده باید برنامه غذایی خود را طوری تنظیم کند که روزانه از تمامی گروه های غذایی به طور متعادل و مناسب دریافت کند. گروه غذایی نان و غلات، مواد غذایی مانند انواع نان، برنج، ماکارونی، بیسکویت های ساده و غلات را شامل می گردد که برای فراوری انرژی مفیدند. مواد غذایی این گروه دارای مواد نشاسته ای، مقداری پروتئین، آهن و ویتامین های گروه B است و مادران شیرده باید روزانه به طور میانه 7 تا 11 واحد از این گروه دریافت نمایند. هر واحد از گروه نان و غلات، برابر با یک برش 30 گرمی نان یا نصف لیوان ماکارونی یا برنج پخته است.

میوه ها و سبزی ها هم تأمین نماینده ویتامین ها و برخی مواد معدنی مورد احتیاج بدن است. مصرف میوه ها و سبزی ها موجب افزایش مقاومت در برابر بیماری ها، ترمیم زخم، سلامت پوست و هم یاری به سوخت و ساز بدن می شوند. مصرف روزانه حداقل پنج واحد از میوه ها و چهار واحد از سبزی ها برای زنان شیرده ضروری است. هر واحد از گروه میوه ها برابر با یک عدد میوه میانه مانند پرتقال، سیب، نارنگی یا نصف گریپ فروت یا سه چهارم لیوان آب لیموی تازه یا یک چهارم لیوان میوه خشک و هر واحد از سبزی ها برابر با یک لیوان سبزی خام یا نصف لیوان سبزی پخته است.

گروه شیر و فرآورده های آن هم موادی مانند ماست، پنیر کم چرب و کشک را شامل می گردد که برای استحکام استخوان های مادر و سلامت پوست ضروری است. چنانچه کلسیم در رژیم غذایی کافی نباشد، احتیاج به کلسیم شیر کودک به وسیله ذخایر اسکلتی مادر تأمین می گردد که این امر سبب پوکی استخوان زودرس مادر می گردد. بنابراین مادر شیرده برای تأمین احتیاج کلسیم خود باید روزانه 3 تا 4 واحد از مواد غذایی این گروه را مصرف کند. هر واحد از مواد غذایی این گروه برابر است با یک لیوان شیر یا ماست یا 30 تا 45 گرم پنیر.

گروه گوشت، تخم مرغ، حبوبات و مغزها هم انواع گوشت های قرمز، مرغ، ماهی، تخم مرغ، حبوبات و مغزها (فندق، بادام، پسته و گردو و...) را شامل می گردد. مواد غذایی این گروه نقش بسیار مهمی در تأمین پروتئین و آهن مورد احتیاج مادر شیرده دارند. مادر شیرده باید روزانه حداقل 3 واحد از مواد غذایی این گروه را مصرف کند. هر واحد از این گروه با 60 تا 90 گرم گوشت قرمز، مرغ یا ماهی 20 عدد تخم مرغ یا یک لیوان حبوبات پخته برابر است.

برخی از مواد نفاخ عبارتند از:

الف) برخی از تنقلات و نوشیدنی ها مانند؛ آدامس، به دلیل بلعیدن هوا به همراه جویدن، قهوه و نوشیدنی های کافئین دار و شکلات.

ب) برخی از سبزیجات مانند:

سیر، کلم و کاهو، ذرت، تره و ترب

ج) برخی از میوه ها و دانه های روغنی مانند: آلو؛ درست است که آلو به پیشگیری از یبوست یاری می نماید اما از طرفی نفاخ هم هست. موز و خیار و گوجه سبز، انار و زردآلو، گیلاس، پسته خام و زرشک.

د) برخی از منابع پروتینی مانند:

شیر گاو و تخم مرغ، کشک

ادویه ها هم باعث نفخ می گردد خصوصاً در سوسیس و کالباس

توصیه هایی برای مادران شیرده

* مادر شیرده باید از تمام گروه های غذایی در برنامه غذایی خود استفاده کند.

* برای جلوگیری از کاهش آب بدن مادر (دهیدراتاسیون) به مادران توصیه می گردد که روزانه به مقدار کافی مایعات و آبمیوه طبیعی مصرف نمایند.

* نوشیدن یک لیوان مایعات مانند آب، شیر یا آب میوه تازه در هر بار شیردهی توصیه می گردد.

* احتیاج به ویتامین ها و املاح در دوران شیردهی افزایش می یابد که به وسیله رعایت رژیم غذایی متعادل می توان این احتیاج را رفع کرد.

* ورزش های سبک که باعث افزایش توان بدنی مادر و کاهش استرس می گردد هم توصیه می گردد اما ورزش های سنگین به مادران شیرده توصیه نمی گردد.

* قرار گرفتن در معرض نور مستقیم خورشید به مدت حداقل 20 دقیقه در روز (در ساعت اوج تابش خورشید نباشد) توصیه می گردد.

* از مصرف شکلات، قهوه، نوشابه های گازدار، مواد غذایی پر ادویه (مانند سوسیس و کالباس) و مواد غذایی نفاخ خودداری گردد.

منبع مقاله :

نشریه زیبایی سالم، سال هفتم، اول و پانزدهم دی ماه 1393

منبع: راسخون

به "برنامه غذایی مناسب برای مادران شیرده" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "برنامه غذایی مناسب برای مادران شیرده"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید