سعی کردم با فرم محتوای داستان را تقویت کنم، مُرده خوار به بازار کتاب آمد

به گزارش وبلاگ کاتالوگ ، سحر رفیع که به تازگی مجموعه داستان مُرده خوار را از سوی نشر چشمه روانه بازار کتاب نموده است، درباره این کتاب به خبرنگار گفت: داستان های این کتاب معمولا در چارچوب یک فرم روایت می گردد، به طوری که در بعضی داستان ها، جملات آغاز نماینده عیناً همان جملات خاتمه داستان است. اما در بین این دو، به مرور اتفاقات و جزییاتی نمایان می گردد که در نهایت جملات آخر داستان با آغاز آن -در عین شباهت ظاهری کلمات- در فکر خواننده تغییر شکل می دهند و مفهوم دیگری پیدا می نمایند.

سعی کردم با فرم محتوای داستان را تقویت کنم، مُرده خوار به بازار کتاب آمد

وی با بیان این که فضای اغلب داستان ها تلفیقی از واقعیت و فکریات شخصیت اول داستان است، ادامه داد: شخصیتی که در بیشتر داستان ها همزمان راوی جهت هم است، فردی است که در چالش با اخلاق قرار می گیرد؛ آدمی معمولی که تقلا می نماید زندگی کند اما با یک اتفاق شاید کوچک، کم کم وارد بحران هایی می گردد که گاه ریشه در گذشته او دارد. بحران در فکر شخصیت بزرگ و پیچیده تر می گردد، از واقعیت فاصله می گیرد و ناگهان شری او را در برمی گیرد؛ شری که دیگران نقش بیشتری از خود او در به وجود آمدنش داشته اند؛ دیگرانی در گذشته هر چند بسیار دور، که هیچ وقت دست از سر شخصیت داستان برنداشته و حالا یک جایی از زندگی، فکر و روان او را گیر انداخته اند و من سعی نموده ام این تنگنا و فشار بر شخصیت را با فرم سازی در محتوای داستان تقویت کنم.

رفیع در پاسخ به این پرسش که چگونه از ژانر برای روایت داستان استفاده نموده اید؟، شرح داد: چون این مجموعه از چند داستان با روایت های متنوعی تشکیل شده، نمی توانم دقیق بگویم داستان ها در قواعد یک ژانر معین پیش می فرایند اما اگر به طور کلی به مجموعه نگاه کنیم، می گردد گفت در بیشترشان رگه هایی از ژانر روان شناختی و کمی رئالیسم جادویی را می گردد پیدا کرد. که خب در پیشبرد روایت داستان، ایجاد حس تعلیق، چگونه و چرایی افکار و رفتار راوی و تاثیرگذاری دیگر شخصیت های داستان ها که اغلب دور و چه بسا نامرئی هستند، یاری نماینده بوده است.

تعدادی از داستان های مجموعه مُرده خوار پیش تر موفقیت ها و جوایزی همانند جایزه ادبی صادق راهنمایی را برای نویسنده شان به همراه داشته اند. رفیع با اشاره به تاثیر جوایز ادبی برای نگارش داستان های بعدی، گفت: نظر شخصی من این است که جوایز ادبی که از اعتبار مناسبی برخوردار باشند، علاوه براین که به شناخت بیشتر فضای ادبیات امروز جامعه یاری می نمایند، به نوعی به اعتماد به نفس خود نویسنده هم یاری می نمایند. این که نویسنده بفهمد داستان هایش چقدر می تواند خودش را از بین صدها و شاید هزار اثر دیگر بیرون بکشد و در چند مرحله در چشم داوران که اغلب خودشان نویسنده و منتقدان مطرحی هستند، جلب نظر کند و از صافی انتخابشان رد گردد و در مرحله بعد مورد توجه مخاطبان بیشتری قرار بگیرد. مخصوصا در ابتدای راه باعث می گردد خود نویسنده و هم دیگران جهت او را جدی تر ببیند. اما خب کار را هم برای انتخاب های بعدی و مجموعه کردن داستان ها سخت تر می نماید. چون به مرور باید خودت را از زیر سایه این بحث که حالا یک یا چند داستان که جایزه گرفته، داری علت ندارد که نویسنده قابل قبولی باشی، بیرون بکشی و نشان بدهی که تمام داستان ها (مثلا در همین کتاب مرده خوار که 12 داستان دارد) در سطح و میزان ای بوده اند که قابل چاپ شدن و خوانده شدن به وسیله مخاطبان زیادی باشند.

وی درباره بازه زمانی نگارش داستان های این مجموعه، گفت: چون این اولین کتاب چاپ شده از من است. داستان ها در بازه زمانی پراکنده ای نوشته شده اند. به طور کلی می توانم بگویم بین بازه زمانی 1394 تا 1398 نوشته و پردازش شده اند.

مجموعه داستان مُرده خوار نوشته سحر رفیع، در 107 صفحه، به قیمت 34 هزار تومان، در قطع رقعی و جلد شومیز، از سوی نشر چشمه منتشر شد.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران

به "سعی کردم با فرم محتوای داستان را تقویت کنم، مُرده خوار به بازار کتاب آمد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سعی کردم با فرم محتوای داستان را تقویت کنم، مُرده خوار به بازار کتاب آمد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید