عدم تحمل کربوهیدرات های پیچیده

به گزارش وبلاگ کاتالوگ، عدم تحمل کربوهیدرات های پیچیده عارضه ای است که در آن بدن قادر به هضم مواد غذایی سرشار از کربوهیدراتهای پیچیده نبوده، در نتیجه موجب بروز ناراحتی و عدم تحمل در فرد می گردد. این مقاله به شما در درک علل، علائم و

عدم تحمل کربوهیدرات های پیچیده

مترجم: رزیتا ملکی زاده

منبع:راسخون

عدم تحمل کربوهیدرات های پیچیده عارضه ای است که در آن بدن قادر به هضم مواد غذایی سرشار از کربوهیدراتهای پیچیده نبوده، در نتیجه موجب بروز ناراحتی و عدم تحمل در فرد می گردد. این مقاله به شما در درک علل، علائم و درمان این عارضه یاری خواهد نمود.

اگر بخواهیم از کربوهیدرات های پیچیده صحبت کنیم، بایستی بگوییم که بخش عمده ای از مصرف مواد غذایی روزانه ما را تشکیل داده و هنگامی که نوبت به خوردن غذاهای سالم و پیروی از یک رژیم غذایی متعادل می رسد، وجود آنها لازم است. با این حال، با دانستن این مطلب که افرادی وجود دارند که از عارضه ای نادر تحت اسم عدم تحمل کربوهیدراتهای پیچیده (CCI) رنج می برند به گونه ای که نمی توانند مصرف کربوهیدارتهای پیچیده را به دلیل عدم توانایی شان در هضم مؤثر آنها تحمل نمایند، تعجب خواهید کرد. آمار منتشر شده نشان می دهد که تقریباً 3% مردم ایالات متحده آمریکا از این عارضه رنج می برند. این شرایط به دلیل عدم وجود یا کمبود آنزیم روده ای تحت اسم آلفا گالاکتوزیداز بوده که نقش مهمی در هضم کربوهیدرات های پیچیده ای که مصرف می کنیم، ایفاء می نماید. این آنزیم به شکستن کربوهیدرات های پیچیده در روده کوچک یاری نموده به این منظور که این کربوهیدراتها بتوانند برای هضم بیشتر به روده بزرگ منتقل شوند. با این حال، به این دلیل که این عارضه اجازه چنین کاری را نمی دهد، این کربوهیدراتها بدون آنکه شکسته شده باشند به روده بزرگ منتقل شده و منجر به بروز ناراحتی و علائم عدم تحمل کربوهیدراتهای پیچیده می شوند. تمام این موارد در ادامه این مقاله شرح داده خواهد شد.

علائم عدم تحمل کربوهیدرات های پیچیده

کربوهیدرات های پیچیده در مقایسه با کربوهیدراتهای ساده به دلیل ساختار مولکولی شان، سخت تر شکسته و تجزیه می شوند. در حالی که کربوهیدراتهای ساده حاوی تنها یک یا دو مولکول قند می باشند، کربوهیدراتهای پیچیده حاوی بیش از سه مولکول قند بوده، در نتیجه زمان بیشتری برای شکسته شدن و هضم صرف می نمایند. با این حال، به دلیل کمبود آنزیم روده یعنی آلفا گالاکتوزیداز، کربوهیدراتهای شکسته نشده و جذب نشده وارد روده بزرگ شده و منجر به ترش کردگی و ایجاد علائم آزار دهنده ای می شوند که در ادامه مورد بحث قرار می گیرند.

تشکیل گاز

اگرچه این علامت ممکن است در انظار عمومی کمی موجب خجالت فرد گردد، اما قطعاً یکی از شایع ترین علائم عدم تحمل کربوهیدراتهای پیچیده می باشد. به این دلیل که روده کوچک قادر به کار بر روی آنها نیست، این کربوهیدراتها به شکم حرکت نموده و منجر به تشکیل گاز ناشی از ترش کردگی می شوند. با وجود آنکه این نشانه دردناک نمی باشد، قطعاً شما را در موقعیتی ناخوشایند در میان دیگران قرار می دهد.

درد در ناحیه شکم

درد شکم یکی از شایع ترین و محتمل ترین علائم عدم تحمل کربوهیدراتهای پیچیده است. این درد معمولاً به دلیل تشکیل گاز در شکم و فشاری که بر روی آن وارد می نماید، ایجاد می گردد. حرکت گاز در تمام دستگاه گوارش می تواند به درد شدید و ناراحتی در ناحیه شکم بیانجامد.

نفخ

یکی دیگر از شایع ترین علائم عدم تحمل کربوهیدراتهای پیچیده، نفخ شکم است. هنگامی که شکم شما نفخ می نماید، احساس ناراحتی از سیری و سنگینی در پایین شکم به شما دست می دهد. این شرایط مجدداً به دلیل تشکیل گاز و حرکت آن در شکم ایجاد می گردد.

آروغ

اگرچه این علامت ممکن است در مقایسه با موارد دیگر خیلی متداول نباشد، با این وجود فرد می تواند آن را به این عارضه ارتباط دهد. مجدداً بایستی گفت که دلیل پشت این نشانه تشکیل گاز در بدن بوده که احتیاج داشته خود را آزاد سازد و این امر منجر به ایجاد آروغ می گردد.

اسهال

در شرایط شدید، شخص ممکن است دچار اسهال شده که در چنین شرایطی بایستی فوریتهای پزشکی در خصوص بیمار انجام گردد. درد شکم، اسهال و حالت تهوع می توانند همزمان در موارد شدید عدم تحمل کربوهیدراتهای پیچیده دیده گردد.

چگونه عدم تحمل کربوهیدرات های پیچیده را درمان سازیم

در صورتی که علائم مشاهده شده در خود را می توانید با علائم فوق الذکر تطبیق دهید، آنگاه بایستی در اسرع وقت با متخصص امر پزشکی تماس گرفته و یا به پزشک مراجعه کنید. این علائم ممکن است گاهی فریبنده بوده و در نتیجه ممکن است با دیگر بیماری و عارضه ها اشتباه گرفته شوند. با این حال، به منظور رعایت جانب احتیاط بهتر است به پزشک مراجعه نموده و تحت معاینه قرار گیرید. برترین راه درمان عدم تحمل کربوهیدراتهای پیچیده به طور ساده خودداری از مصرف بیش از حد کربوهیدراتهای پیچیده در رژیم غذایی خود است. می توانید کربوهیدراتهای ساده را برگزینید که در مقایسه با کربوهیدراتهای پیچیده، به براحتی به وسیله شکم هضم می شوند. پزشک شما ممکن است علائم اختصاصی مرتبط با شما را مورد آنالیز قرار داده و از شما بخواهد که از مصرف مواد غذایی سرشار از کربوهیدراتهای پیچیده مانند گندم، چاودار و جو خودداری کنید. او بعلاوه ممکن است در صورت احتیاج نوعی رژیم غذایی را برای شما توصیه نماید. بعلاوه داروهای بدون نسخه بسیاری وجود داشته که می توانید به منظور رهایی از نفخ و درد شکم از آنها بهره ببرید. این داروها، مسکن های مختلف، داروهای گاز و شل نماینده عضلانی را شامل می شوند.

اگرچه این بیماری آنقدرها هم معمول و شایع نمی باشد، اما مطمئناً می تواند ناراحتی زیادی را برای افرادی که دچار علائم آن شده اند، بوجود آورد. این اعتقاد را دارم که بدن ما هر زمان که احتیاج به یاری داشته باشد، سرنخ هایی را به ما می دهد. بنابراین هرگز این علائم را دست کم نگرفته و اقدامات لازم را انجام داده تا بدن خود را سلامت و شاد نگاه دارید. این کار را با رفتن به پزشک و تحت معاینه قرار گرفتن آغاز کنید.

منبع: راسخون

به "عدم تحمل کربوهیدرات های پیچیده" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "عدم تحمل کربوهیدرات های پیچیده"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید