آشی که نفاخ نیست

به گزارش وبلاگ کاتالوگ، برخی روزه داران از خوردن آش در وعده افطاری چندان استقبال نمی نمایند؛ با این استدلال که آش غذای سنگینی است و عوارض گوارشی دارد و خلاصه، خوشمزگی اش به ناراحتی های بعدش نمی ارزد؛ در حالی که با کمی تغییر در دستور پخت آش می توان این غذا را به یکی از مناسب ترین گزینه های وعده افطار تبدیل کرد. اگر دلتان می خواهد چنین آشی بپزید و بخورید، در این مقاله با ما همراه شوید تا هم طرز پخت این آش را یاد بگیرید، هم ارزش غذایی اش را.

آشی که نفاخ نیست

آشی که نفاخ نیست

نویسنده:سارا حسنلو

آش ماست؛ پیشنهادی سالم برای افطار روزه داران

برخی روزه داران از خوردن آش در وعده افطاری چندان استقبال نمی نمایند؛ با این استدلال که آش غذای سنگینی است و عوارض گوارشی دارد و خلاصه، خوشمزگی اش به ناراحتی های بعدش نمی ارزد؛ در حالی که با کمی تغییر در دستور پخت آش می توان این غذا را به یکی از مناسب ترین گزینه های وعده افطار تبدیل کرد. اگر دلتان می خواهد چنین آشی بپزید و بخورید، در این مقاله با ما همراه شوید تا هم طرز پخت این آش را یاد بگیرید، هم ارزش غذایی اش را.

مواد لازم (برای 4 نفر)

مواد لازم (برای 4 نفر)

آب گوشت

4 لیوان

100 کیلوکالری

اسفناج و تره خرد شده

6 لیوان

15 کیلوکالری

پیاز بزرگ

یک عدد

25 کیلوکالری

نعناع خشک

نصف لیوان

صفر

ماست

2 لیوان

100 کیلوکالری

نمک، فلفل سیاه و زردچوبه

به مقدار دلخواه

صفر

رشته آش

200 گرم

160 کیلوکالری

روغن مایع

2 قاشق غذاخوری

180 کیلوکالری

زعفران

به مقدار دلخواه

صفر

طرز تهیه

ابتدا در آب گوشت در حال جوش، سبزی های خردشده بریزید و بعد از گذشت 15 دقیقه، رشته ها را به آن اضافه کنید. در ظرفی دیگر، پیاز را خرد نموده و در روغن تفت بدهید. سپس، نعناع خشک و ادویه ها را هم اضافه کنید و در محتویات آش بریزید. این آش را پس از جا افتادن با ماست فراوان میل کنید.

ارزش غذایی

این آش تقریبا دارای 600 کیلوکالری انرژی است اما در صورتی که این حجم غذا به 4 کاسه تقسیم گردد، هر کاسه محتوی 150 کیلوکالری انرژی خواهد بود.

خواص آب گوشت

حتما می دانید که اولین هدف از خوردن گوشت، تامین پروتئین و املاحی مانند آهن است. بنابراین مصرف مرتب آن در رژیم غذایی روزانه به تمام گروه های سنی توصیه می گردد. اما بسیاری از خانواده ها برای هر چه مغذی تر شدن غذاهایی مانند انواع سوپ و آش از آب گوشت استفاده می نمایند و حتی برنجشان را با آن می پزند. این آب بهتر است کمترین چربی را داشته باشد زیرا چربی آن از نوع اشباع است و می تواند کلسترول خون را بالا ببرد و زمینه ساز بیماری های قلبی گردد. به علاوه، مانند سایر چربی ها کالری فراوانی دارد و بنابراین چه بهتر که آن را حذف کنید. می پرسید چطور؟ کافی است پس از تهیه اش بگذارید در یخچال کاملا سرد گردد. به این ترتیب، چربی روی آب گوشت بسته شده و می توانید آن را کاملا بردارید و به این ترتیب، مایع حاصله فاقد چربی خواهد بود. یادتان باشد که جوشاندن قلم گوسفند حین پخت گوشت، مقدار املاح موجود در عصاره به دست آمده را افزایش خواهد داد.

خواص تره

تره یکی از سبزیجات برگ سبز است که خوردن مرتب آن به کسانی که کم اشتها هستند، توصیه می گردد زیرا تحریک نماینده اشتهاست. این سبزی که در خانواده پیاز جای می گیرد، به علت ترکیب های سولفوری که دارد، می تواند سطح کلسترول و تری گلیسرید خون را پایین بیاورد و به این ترتیب، مقدار تشکیل پلاک های خونی را کم کند. ضمناً، مطالعه ها نشان داده اند که این ترکیبات می توانند سلول ها را از سرطانی شدن محافظت نمایند؛ بنابراین عادت به خوردن تره به صورت خام و پخته یک عادت غذایی ضد بیماری های قلبی به شمار میرود.

خواص اسفناج

همه ما اسفناج را به خاطر آهنش می شناسیم؛ در حالی که این سبزی بیش از آهن، دارای پتاسیم، بتاکاروتن و کلسیم است؛ به طوری که خوردن هر 100 گرم از این سبزی 500 میلی گرم پتاسیم را به بدن می رساند. بنابراین عادت به خوردن آن برای فشارخونی ها می تواند بسیار مفید باشد. از سوی دیگر، بتاکاروتن فراوان آن، خاصیت آنتی اکسیدانی به این سبزی داده و مصرف منظم آن یک عادت ضدسرطان محسوب می گردد. کلسیم هم از جمله مواد مغذی موجود در اسفناج است؛ البته از نوع گیاهی (با جذب کمتر). فولات هم از دیگر مواد مغذی موجود در این سبزی است که با خوردن هر 100 گرم از آن 150 میکروگرم فولات تامین خواهد شد و به این ترتیب احتمال ابتلا به بیماری های قلبی در پی مصرفش به حداقل ممکن می رسد.

خواص ماست کم چرب

این فرآورده لبنی نه تنها منبع مناسبی از کلسیم است؛ بلکه دارای مقادیری از فسفر هم هست و این فاکتور، خود، از عوامل جذب هرچه بیشتر کلسیم محسوب می گردد و این موضوع به تامین احتیاج روزانه کلسیم یاری فراوانی می نماید. البته توصیه می گردد که ماست از نوع کم چرب میل گردد زیرا به این ترتیب چربی اشباع آن کمتر است و کالری کمتری دارد؛ بدون آنکه کوچک ترین تغییری در مقدار دریافت پروتئین و سایر املاح ایجاد گردد. یادتان باشد که با خوردن یک لیوان از این ماده غذایی بیش از خوردن 30 گرم گوشت پروتئین دریافت خواهید کرد بنابراین در ماه رمضان حتما در وعده های غذایی تان از این فرآورده لبنی میل کنید.

با این غذا بخورید

چاشنی اصلی این آش، ماست است اما می توانید آن را به همراه کشک؛ البته از نوع پاستوریزه اش میل کنید. حتی می توانید برای رقیق کردن آش، به جای آب به آن دوغ اضافه کنید؛ آن هم از نوع بدون گاز و کم نمک. اما هرگز آن را با نان میل نکنید زیرا رشته ها به مقدار کافی کالری به بدن شما می رسانند.

ماندگی و کهنگی

اگر آشتان زیاد آمد، بگذارید کاملا خنک گردد و بعد، آن را در ظرفی که درب آن محکم بسته شده، بریزید و هر بار فقط برای مصرف همان وعده، آن را گرم کنید. از آنجا که ماندن آش به تغلیظ آن منجر می گردد، بهتر است به آن کمی آب جوشیده بیفزایید.

اگر فشار خون دارید

بهتر است در میان سبزیجاتی که به آش تان اضافه می کنید، سیر تازه هم افزوده گردد. نمک مصرفی هم بهتر است به صفر رسیده و ماست بیشتری را هنگام خوردن این آش مورد استفاده قرار دهید؛ زیرا دریافت کلسیم بیشتر به کنترل بیماری تان یاری می نماید.

اگر زیاد نفخ می کنید

این غذا گزینه مناسبی برای شماست؛ مخصوصا به این خاطر که حبوبات ندارد و سبزی آن هم چندان متنوع نیست اما به هر حال می توانید به جای تره به آن کمی نعناع اضافه نموده و به اسم ادویه هم کمی به آن زنجبیل و زیره بزنید تا مقدار نفختان به حداقل ممکن برسد.

اگر یبوست دارید

خوردن غذا های آبکی و رقیق و سبزیجات پرفیبر از اقدام هایی هستند که برای برطرف یبوست توصیه می شوند اما شما می توانید چند عدد آلو یا آلوچه هم به آشتان اضافه کنید تا یبوست شما بهبود یابد.

منبع:www.salamat.com

منبع: راسخون

به "آشی که نفاخ نیست" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آشی که نفاخ نیست"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید