استفاده گمرک از پرنده های بدون سرنشین ایرانی

به گزارش وبلاگ کاتالوگ به نقل از معاونت علمی و فناوری، میثم میرزایی فرد مدیرعامل یک شرکت دانش بنیان در مورد سیستم هوشمند نظارت بر تجارت خارجی گمرک با استفاده از پرنده های بدون سرنشین گفت: این طرح شامل پرنده بدون سرنشین در محیط های گمرکی است که کار تصویربرداری و نقشه برداری را انجام می دهد تا اگر کانتینری زیاد و کم شد، این اطلاعات ثبت گردد.

استفاده گمرک از پرنده های بدون سرنشین ایرانی

وی اضافه کرد: این اقدام در حال حاضر به وسیله نیروی انسانی ثبت می گردد و بر اساس این جمع شماری ها، گزارش شماری می گردد که گاها با واقعیت موجود در گمرک هم خوانی ندارد.

به گفته وی، یکی از مهمترین وظایفی که این پرنده ها به عهده دارند، مقوله انبارگردانی است. انبارگردانی های سنتی به وسیله نیروی انسانی صورت می گیرد که هم هزینه بر است، هم دقت آن پائین است و هم امکان مفسده در آن وجود دارد.

میرزایی اضافه کرد: به وسیله این پرنده ها، روش اسکن محوطه، ممکن می گردد. در این روش، جای هر کانتینر معین شده و اطلاعات، با سیستم تطبیق داده می شوند. این روش با حذف ارزیاب، عملیات آنالیز و انبارگردانی را انجام می دهد.

وی خاطر نشان کرد: ماموریت دوم این پرنده، در رصد محتویات کانتینرها خلاصه می گردد. در گمرک ها فرآیندی معمول است که طی آن، کانتینرها را تخلیه و بار را آنالیز می نمایند. در این روش، بار ابتدا تخلیه و دوباره بارگیری می گردد که این جریان، کار پرهزینه ای است و ضمن تلف کردن زمان زیاد، نیروهای بسیاری را به کار می گیرد تا گمرک متوجه گردد که تا انتهای بار کانتینر، یکدست است.

مدیر شرکت گفت: برای این روش سنتی، پرنده های هوشمند که با ابعاد کوچکتری طراحی شده اند، به داخل کانتینر رفته و تا انتهای آن را با اشعه ایکس ری رصد نموده و آن را با اطلاعات گمرک تطبیق می دهند؛ بدون اینکه بار کانتینر تخلیه گردد.

وی عنوان نمود: ماموریت سومی که برای این پرنده ها تعریف شده، بدرقه نام دارد. در گمرک، بعضی کالاها مانند گوشت، وقتی فاسد می شوند، تنها برای مصرف انسانی ضرر دارند از این رو، آن بار را به مراکزی هم چون باغ وحش ها راهنمایی می نمایند. به این ترتیب، آن کانتینر پلمب شده و با یک مامور از طرف گمرک، تا مکان مورد نظر که می تواند باغ وحش باشد، بدرقه می گردد.

برای این روش، پرنده ها در قالب اسکادران، بار را بدرقه نموده و تا محل مورد نظر راهنمایی می نمایند. پرنده ها که تعدادشان به 4 تا 5 مورد می رسد، شماره پلاک و کانتینر را به صورت هوشمند خوانده و با ارسال تصاویر آنلاین به مرکز، آن را تا مقصد همراهی می نمایند.

وی اضافه کرد: در این سه ماموریت، پروازها به صورت اسکادرانی و در قالب 4 تا 5 پرنده صورت می گیرد که یکی از این پرنده ها، مادر و بزرگ تر از سایر پرنده ها است و به صورت هیبریدی و برقی فعالیت می نماید. مابقی پرنده ها که کوچک تر هستند و با باتری کار می نمایند، گزارش های خود را به پرنده مادر مخابره می نمایند.

میرزایی با بیان اینکه از مزیت های کار با این پرنده ها آن است که با آموزش 1 نفر در مرکز کنترل، سیستم اجرای این پرنده ها به انجام می رسد که این امکان، هزینه های اجرایی ماموریت ها را بسیار پائین می آورد، گفت: ضمن اینکه هر یک اسکادران، معادل 30 نیروی ارزیاب محاسبه می گردد که به صورت فیزیکی ماموریت های محوله را به انجام می رسانند.

وی تاکید نمود: هم اکنون گمرک ایران، دو اسکادران 5 پرنده را از این شرکت تحویل گرفته و پرنده ها هم اکنون مشغول انجام ماموریت های محوله هستند.

میرزایی گفت: قیمت نمونه خارجی این پرنده ها، تا 2 سال پیش، 1 میلیارد و 200 میلیون تومان بود اما قیمت تمام شده پرنده ایرانی که قابلیت رقابت با آن نمونه های خارجی را داشته و در بعضی موارد، پیشتاز نمونه های خارجی است، برای سال جاری 350 میلیون تومان است.

منبع: خبرگزاری مهر

به "استفاده گمرک از پرنده های بدون سرنشین ایرانی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "استفاده گمرک از پرنده های بدون سرنشین ایرانی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید