خطر پوشک برای پوست کودک

به گزارش وبلاگ کاتالوگ، پرسش های زیادی در خصوص نحوه مراقبت از پوست بچه ها وجود دارد؛ به خصوص اینکه درماتیت پای بچه ناشی از پوشک، مشکل شایعی است و تقریبا تمام بچه ها به نوعی دچار درماتیت در ناحیه پوشک می شوند.

خطر پوشک برای پوست کودک

خطر پوشک برای پوست کودک

نویسنده: دکتر محمدعلی نیلفروش زاده*

پرسش های زیادی در خصوص نحوه مراقبت از پوست بچه ها وجود دارد؛ به خصوص اینکه درماتیت پای بچه ناشی از پوشک، مشکل شایعی است و تقریبا تمام بچه ها به نوعی دچار درماتیت در ناحیه پوشک می شوند.

درماتیت پوشک ممکن است در اثر رطوبت، ادرار و یا مواد تحریک آمیز پوشک و یا در اثر حساسیت ایجاد گردد. در تمام بچه ها در صورتی که استفاده از پوشک قطع گردد، بهبود سریع تری ایجاد می گردد. علایم شایع این بیماری عبارتند از بثورات ساده قرمزرنگ، خشن و پوسته پوسته. این بثورات معمولا روی نواحی پوشک شده پوست کودک ظاهر می گردد. پوست می تواند از طریق موادشیمیایی که در ترکیبات پودر لباس شویی، صابون، مواد نرم کننده و سفیدکننده هاست، تحریک گردد. شورت های پلاستیکی و لاستیکی روی پوست تاثیر می گذارند. پوست ممکن است به موادشیمیایی که در ساخت پوشک های یک بار مصرف به کار رفته هم حساسیت پیدا کند. نوعی دیگر از این مشکل با بثورات آمونیاکی ناشی از ادرار تظاهر می نماید که از طریق باکتری های پوست هنگام تجزیه ادرار ایجاد می گردد. برخی غذاها هم احتمال ایجاد حساسیت در کودک را بالا برده و می توانند باعث بروز بثورات شوند؛ و اما توصیه هایی برای حل این مشکل:

هر شب قبل از خواب، پوشک بچه را عوض کنید.

در هر بار تعویض پوشک، بدن بچه را با یاری آب گرم بشویید.

ابتدا از یک صابون مایع و سپس به میزان کافی از پماد محافظ (ژلاتینی، پماد ویتامین AD، وازلین یا لانولین) بهره ببرید.

پوست خشک بچه را در هر بار تعویض پوشک مرطوب کنید و اگر باز هم احساس کردید که پوست خشک است، یک مرطوب کننده غیرمحرک در ناحیه گرفتار بهره ببرید.

کرم را مطابق دستورالعمل دارو بهره ببرید. ممکن است استفاده از یک کرم استرویید یا کرم ضدقارچ هم لازم باشد که باید طبق نظر پزشک استفاده گردد و مصرف یک بار یا دو بار در روز مفید است. این کرم ها روی پوست نرمال نباید مالیده گردد. ترکیبات ضدقارچ باید حداقل یک هفته بیشتر از بهبودی کامل دانه ها استفاده گردد.

کرم های استرویید قوی نباید در ناحیه پوست پوشک مالیده گردد.

گاهی تعویض پودر لباس شویی یا صابونی که با آن کهنه ها را می شویید هم می تواند یاری کننده باشد.

اگر بثورات در اثر حساسیت غذایی ایجاد شده باشد، باید از مصرف غذاهای تازه و نوشابه هایی که در ماه گذشته می خورده اید، خودداری کنید و غذاهایی را یکی یکی (هر هفته یک نوع غذا) به رژیم غذایی کودک اضافه کنید تا باعث بروز بثورات نگردد.

پی نوشت ها :

*متخصص پوست و مو

منبع:www.salamat.com

منبع: راسخون

به "خطر پوشک برای پوست کودک" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خطر پوشک برای پوست کودک"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید