عمادزاده:بیکاران رسمی کشور حدود 3 و نیم میلیون نفر هستند

به گزارش وبلاگ کاتالوگ، تهران (پانا) - کارشناس مالی آمار بیکاران کشور را حدود 6 میلیون نفر اعلام می نماید و می گوید طبق تعریف بیکاری ، بیکاران رسمی کشور حدود 3 و نیم میلیون نفر هستند که اگر افرادی که بیکاری پنهان دارند را به این آمار اضافه کنیم حدود 6 میلیون نفر در کشور بیکار هستند.

عمادزاده:بیکاران رسمی کشور حدود 3 و نیم میلیون نفر هستند

مرتضی عمادزاده، کارشناس مسائل مالی در گفت وگو با خبرنگار مالی پانا در پاسخ به این سوال که بر طبق اظهارنظری 30میلیون از جمعیت فعال کشور بیکارند این آمار را تا چه حد نزدیک به واقعیت می دانید، گفت:این آمار بستگی به تعریف ما از بیکاری دارد. بیکاران رسمی کشور حدود 3 و نیم میلیون نفر و بیکاران محاسبه نشده چیزی حدود 700 هزار نفر هستند.

وی در ادامه اضافه نمود: بیکاران پنهان به عده ای از افراد گفته می گردد که در مشاغلی کار می نمایند که منطبق بر تخصص و توانایی آنها نیست اگر این افراد را که بیکاران پنهان هستند به این آمار اضافه کنیم، جمع بیکاران کشور به حدود 6 میلیون نفر می رسد.

اعلام 30 میلیون بیکار در کشور واقعی نیست

این کارشناس مالی آمار 30میلیون نفری بیکاران را نادرست دانست و گفت: این آمار جزو حرف های روزنامه ای و کوچه و بازاری است و صحیح نیست.

وی اضافه نمود: طبق تعریف سازمان جهانی کار، شاغل به کسی گفته می گردد که حداقل یک ساعت در هفته کار با درآمد داشته باشد. اگر طبق این تعریف که بدترین تعریف از فردشاغل است حتی با داشتن یک ساعت کار شاغل حساب کردن، جمعیت بیکار کشور از 6 و نیم میلیون نفر تجاوز نمی نماید.

عمادزاده گفت: عده ای از زنان خانه دار هستند که بنا به انتخاب خود کار خانه داری را انتخاب نموده اند و اگر این آمار را به آمار بیکاران اضافه کنیم اشتباه بزرگی مرتکب شده ایم. زیرا به کسانی بیکار گفته می گردد که به دنبال پیدا کردن شغل باشند و شغلی پیدا نمی نمایند حال آنکه زنان خانه دار به دنبال پیدا کردن شغل نیستند، بلکه انتخابشان خانه داری است.

وی اضافه نمود:ممکن است منظور از اعلام امار 30 میلیون نفر بیکار این باشد که افرادی دارای درآمد مناسب ناشی از کار نیستند یا اینکه مشغول به درآمدزایی هایی هستند که منطبق بر تخصص و توانایی هایشان نیست. به طور کلی این آمار با تعاریف و استانداردهای سازمان ملل و سازمان جهانی کار خوانایی ندارد.

کارشناس مالی گفت: تعریف ما از بیکاری افرادی است که بین سنین 10 تا 65 سال قرار دارند به دنبال پیدا کردن شغل هستند و شغل پیدا نمی نمایند و در هفته گذشته حتی یک ساعت درآمد ناشی از کار نداشته اند.

وی در پاسخ به این سوال که نرخ بیکاری کم شده یا خیر گفت:نرخ بیکاری معمولا در زمستان افزایش پیدا می نماید و در تابستان کاهش پیدا می نماید. در هفت ماه گذشته که کشور با شیوع بیماری کرونا روبرو بوده مشخصا نرخ بیکاری افزایش پیدا نموده است.

لازم به ذکر است چندی پیش یک اقتصاددان در گفت وگویی اعلام نموده بود که در حال حاضر 30 میلیون نفر بیکار وجود دارد و 60 میلیون نفر زیر خط فقر قرار دارند و شرایط مالی کشور در شرایط بسیار بدی واقع شده است.

منبع: خبرگزاری پانا

به "عمادزاده:بیکاران رسمی کشور حدود 3 و نیم میلیون نفر هستند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "عمادزاده:بیکاران رسمی کشور حدود 3 و نیم میلیون نفر هستند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید