قاهره: به دنبال توافقی با اتیوپی و سودان درباره سد النهضه هستیم

به گزارش وبلاگ کاتالوگ، نخست وزیر مصر با بیان اینکه کشورش طبق شاخص های بین المللی در وضعیت فقر منابع آبی قرار گرفته است، گفت که قاهره کوشش می نماید مذاکره موفقی با اتیوپی و سودان برای توافق بر سر آب رود نیل داشته باشد.

قاهره: به دنبال توافقی با اتیوپی و سودان درباره سد النهضه هستیم

به گزارش گروه بین الملل وبلاگ کاتالوگ، مصطفی مدبولی، نخست وزیر مصر گفت که این کشور طبق تعاریف و شاخص های بین المللی به مرحله فقر آبی رسیده است که در آن سهم سرانه هر نفر در آن کمتر از یک هزار متر مکعب است.

به گزارش وبگاه خبری اسپوتنیک، این مقام مصری سهم کشورش از آب رود نیل را 55.5 میلیارد متر مکعب خواند و اضافه کرد: با اضافه کردن منابع بهره برداری دیگر از جمله آب های زیرزمینی و شرین کردن آب دریا، سرانه آب به بیش از 70 میلیارد متر مکعب می رسد. سهم سرانه هر نفر از آب در مصر در حال حاضر 700 متر مکعب است .بنابراین ما در حال حاضر با در نظر دریافت افزایش جمعیت وارد مرحله فقر آب شده ایم بخصوص که سهم ما از منابع آبی ثابت مانده است.

مدبولی در اظهارات خود در جلسه علنی مجلس مصر تأکید کرد که کشور مصر با تمام نهادهای خود متعهد به حفظ حقوق تاریخی مصر در آب های رودخانه نیل است.

وی تاکید نمود: گفت وگو هنوز هم برای دستیابی به راهکار ها در خصوص سد النهضه باز است، به شرطی که این امر بر حقوق مصر در آب های نیل تاثیر نگذارد.

مدبولی امروز در مجلس مصر کلیه جوانب مربوط به پروژه سد النهضه و اقدامات دولت قاهره و پروژه هایی که برای حفظ منابع آب مصر و تأمین حقوق تاریخی مصر در آب های رود نیل انجام می دهد و همچنین کوشش های دولت در جهت افزایش بهره وری از کلیه منابع موجود و بهره برداری مناسب از آن را تشریح کرد.

مدبولی در سرانجام گفت: من به مردم مصر اطمینان می دهم که این کشور با تمام نهادهای خود متعهد به حفظ حقوق تاریخی مصر در آب های نیل است و مصر همه پشتیبانی های خود را برای همکاری با اتیوپی و سودان انجام می دهد تا بتوانند در این زمینه مذاکره موفقی داشته باشند.

سد النهضه بر روی رود نیل آبی در کشور اتیوپی و در 40 کیلومتری مرز سودان در حال ساخت است. ساخت سد به طور رسمی و عملی از سال 2011 شروع شده و پیش بینی می گردد سال 2020 ساخت آن به سرانجام رسیده و تا سال 2022 آبگیری گردد.

پیشتر عبدالفتاح السیسی رئیس جمهور مصر خطاب به مردم اتیوپی گفته بود که زندگی و حیات مصر به رود نیل وابسته است. قاهره در مذاکرات اخیر به توافقات 1929 و 1959 که 87 درصد سهم آب نیل را به مصر اختصاص می داد، استناد کرد. یعنی سالانه 55 میلیارد متر مکعب، اما اتیوپی می گوید که هیچ کدام از معاهدات سابق را به رسمیت نمی شناسد.

ق

منبع: خبرگزاری فارس

به "قاهره: به دنبال توافقی با اتیوپی و سودان درباره سد النهضه هستیم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "قاهره: به دنبال توافقی با اتیوپی و سودان درباره سد النهضه هستیم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید