معرفی کامل دیدنی های سرعین

به گزارش وبلاگ کاتالوگ، مرکز یکی از جاذبه های جالب ایران یعنی چشمه های آب گرم در سرعین است! سرعین یکی از مقصدهای بسیار پر هوادار گردشگری این روزهای استان اردبیل است. دیدنی های سرعین و هر آن چه که در آن باید دید در فاصله 30 کیلومتری شهر اردبیل قرار گرفته است که امروزه تبدیل به یکی از قطب های بی چون و چرای صنعت گردشگری این استان شده است.

معرفی کامل دیدنی های سرعین

ما امروز در این مطلب می خواهیم به شما بگوییم که سرعین کجاست، دیدنی های سرعین چه جاهایی هستند، آب گرم های این شهر کجاها هستند، ، بهترین زمان برای رفتن به سرعین کی هست و فاصله این شهر تا تهران و اردبیل چقدر هست را برای شما مورد آنالیز قرار دهیم.

خیلی ها هستند که به این شهر زیبا سفر می نمایند و از آن جایی که دیدنی ها و جاذبه های این شهر که اصلا هم کم نیست زیاد اطلاعی ندارند و اینگونه فرصت دیدن آن ها را از دست می دهند. از آن جایی که جهت شما هم به این شهر می افتد، امروز با ما در وبلاگ کاتالوگ همراه باشید تا دیدنی های این شهر زیبای اردبیلی را به اتفاق یکدیگر مورد معرفی و آنالیز قرار دهیم.

سرعین کجاست؟

در یک شرح مختصر و مفید باید بگوییم که سرعین به عنوان یکی از معروف ترین مناطق گردشگری اردبیل شناخته می گردد و اولین عامل شهرتش داشتن چشمه های آب گرم بسیار فراوان است. در این شهرستان بیش از 9 آب گرم که همه هم منشا معدنی دارند وجود دارد که سالانه تعداد بسیار زیادی از مسافرین و مراجعین را به سمت خود می کشاند. از لحاظ جغرافیایی سرعین در غرب اردبیل و در مرکزیت شهرستان اردبیل قرار گرفته و ارتفاعش از سطح دریا برابر با 1650 متر است. اول کاری باید بگوییم که درباره هتل های شهر سرعین می توانید به صورت کامل در مطلب آشنایی با بهترین هتل های سرعین با آن ها آشنا شوید.

فرهنگ مردم سرعین چگونه است؟

از لحاظ مردم شناسی و فرهنگ قالب جامعه سرعین باید بگوییم که آن ها در زیرگروه فرهنگ جامعه مردم شهرستان اردبیل قرار می گیرند و در خلق شاهکارهای ادبی ایرانی به زبان آذری نقش به سزا و بسیار مهمی را ایفا نموده اند. قبل ترها سرعین را به نام سرائین و ساری قیه می شناختند اما معنی اسم فعلی این شهر را می دانید؟ سرعین (به معنای سرچشمه) معرب شده واژه ترکی سریین به معنای خنک می باشد.

سوغاتی سرعین چه چیزهایی است؟

در سفرتان به سرعین می توانید سوغاتی هایی همچون:

  • حلوا سیاه
  • عسل معروف سرعین
  • گلیم
  • آش دوغ
  • کره و سرشیر

را تهیه نمایید و از آن ها و مخصوصا خوردنی های بسیار خوشمزه آن لذت ببرید.

جاهای دیدنی سرعین کجاها هستند؟

دیدنی های سرعین کم نیستند و اتفاقا بسیار هم زیاد هستند. سرعین به خاطر وجود طبیعت زیبا و سرسبزش دارای مناطقی است که در سال نزدیک به 2 میلیون نفر را از نقاط مختلف کشور و یا شاید حتی خارج از کشور به سمت خود می کشاند. در ادامه می خواهیم برای شما بعضی از این جاذبه های دیدنی را معرفی و آنالیز نماییم.

روستای آلوارس در سرعین، تکه ای از بهشت بر روی زمین!

روستای آلوارس سرعین به عنوان یکی از خنک ترین و البته سرسبزترین جاهای این شهر معرفی می گردد. روستای سرسبز آلوارس در فاصله 12 کیلومتری و در سمت غربی این شهر قرار گرفته و از قدمتی نزدیک به 3 هزار سال برخوردار است. برای این که این روستا و طبیعتش را برای شما توصیف کنیم پیشنهاد می کنیم که چشم هایتان را ببندید و این صحنه را تصور کنید که:

در یک محیط بسیار سر سبز با هوایی خنک و بسیار تمیز قرار دارید و در اطراف شما چشمه های زیادی که از سبلان سرچشمه می گیرند، جاری است. حتی در یکی از این چشمه ها که مین بلاغ نام دارد، ماهی قزل آلا هم می بیند و گل های لاله سرخ ،ختمی و شقایق در نسیم باد و در اطراف شما در حال رقصیدن هستند.

این ها که برایتان گفتیم استعاره نیستند بلکه دقیقا ویژگی های طبیعی این روستا هستند. ضمناً یادتان نرود که در سفرتان به این روستا حتما از نان لواش روستای آلوارس و سرشیر و عسل آن ها بخورید. جوراب پشمی، جاجیم و گلیم هم به عنوان سوغاتی با خود حتما بیاورید. البته جا دارد که در این قسمت درباره سفرهای تابستاین شما را به مطلب شهرهای مناسب برای سفرهای تابستانی در ایران ارجاع دهیم.

شایق، روستایی که می تواند یکی از مهم ترین جاذبه های ایران گردد!

در 7 کیلومتری سرعین روستایی به نام شایق قرار گرفته که بسیار سرسبز و زیباست. این روستا به قدری دیدنی است که نه تنها امروزه از جاذبه های دیدنی سرعین شده بلکه این پتانسیل را دارد که به یکی از معروف ترین جاذبه های ایران هم تبدیل گردد.

اسم این روستا از خانواده ای به همین نام که 250 سال در آن زندگی می نموده اند گرفته شده است. از دیدنی های این روستا می توانیم به کلک لر تپه سی و زال تپه سی اساره کنیم. این را یادتان باشد که خیلی راحت می توان از روستای شایق به پیست اسکی و روستای آلوارس دسترسی پیدا کرد.

تپه آناهیتا، منطقه ای با قدمت باستانی

یکی از جاهای دیدنی سرعین که اتفاقا مکانی باستانی و تاریخی است، تپه باستانی آناهیتا است. بر اساس کاوش هایی که در این منطقه اجرا شده، قدمت این تپه به واپسین سال های هزاره اول و همچنین هزاره دوم میلاد می رسد. در این مکان باستانی وسایلی هم پیدا شده که بر روی قدمت و وجاهت تاریخی این مکان صحه می گذارند.

همچنین در این تپه از دوره های مختلفی مثل ایلخان ها، قراقویونلوها، سلجوقیان و آق قویونلوها آثار مختلفی پیدا شده است. درباره تپه آناهیتا این نکته لازم به ذکر است که این منطقه صندلی عالمان دینی زرتشتی بوده است.

پیست آلوارس سرعین، بهترین انتخاب اسکی بازها در فصل های مختلف

در نزدیکی روستای آلوارس و درست در دامنه کوه سبلان و در 24 کیلومتری سرعین پیست اسکی آلوارس قرار گرفته است که این روزها خود تبدیل به یکی از دیدنی های سرعین و جاذبه های مهم این شهر تبدیل شده است. البته در کنار این پیست، جاذبه های طبیعی و انسانی آن مثل کوچ عشایر به آن یک ویژگی بسیار مهم در آن به شمار می رود.

ویژگی که پیست آلوارس را نسبت به دیگر پیست های کشور خاص می نماید این است که بیشتر از نصف سال و در بهترین حالت حداکثر تا 8 ماه این پیست از برف پوشیده است و امکان اسکی کردن در بیشتر روزهای سال در آن خیلی بیشتر از دیگر پیست های کشور است.

خانه هایی از جنس صخره در دهکده ویند کلخوران

در راه رسیدن از جاده اردبیل به سمت نیر یک دهکده باستانی قرار گرفته است که تا 5 کیلومتر از جنوب تا جنوب غربی این شهر قرار گرفته و دهکده ای کاملا صخره ای است! در این دهکده خانه هایی وجود دارد که در دوره های مختلف ساسانیان، اشکانیان و دوره بعد از اسلام ساخته شده اند. شواهدی در این منطقه به دست آمده که تا دوره صفویان در این دهکده مردم زندگی می نموده اند.

مرکز آتشکده های مهم و تاریخی زرتشتیان، روستای آتشگاه

روستای آغ مام یا همان روستای آتشگاه یکی از تاریخی ترین و البته معروف ترین جاذبه های دیدنی سرعین است که در سفر به این شهر حتما باید از آن دیدن کنید تا با سرعین واقعی آشنا شوید. در این روستای جالب، آتشکده تاریخ و کهن آذر فریق و امامزاده عبدالله در کنار هم وجود دارند. البته لازم به ذکر است درباره این آتشکده که امروزه از آن جز آثار ویرانه ای باقی نمانده است.

آتشکده آذرفریق در روستای آتشگاه روزی روزگاری یکی از مهم ترین مراکز دین زرتشت مخصوصا در دوره ساسانیان بوده است. درباره روستای آتشگاه باید این نکته را بدانید که بر روی تپه ای که بازمانده های آتشکده آذرفریق وجود دارد، غاری به نام کهل لر وجود دارد که البته کسی هم به داخل آن نمی رود.

از دیگر دیدنی های سرعین می توانیم به:

  • آبشار ورگه سران
  • چاقور چوقر
  • دره گلستان
  • مردان بولاغی
  • تورش سویی
  • روستای کنزق

اشاره نماییم.

آب گرم های سرعین کجاها هستند؟

آب گرم های سرعین اولین عوامل شهرت این شهر در بین مردم شدند و گویی همواره هم بر این قرار است که این چشمه ها، مهم ترین جاذبه های این شهر باشند. درباره این که دقیقا چند چشمه آب گرم در این شهر وجود دارد عدد دقیقی در دست نیست اما چیزی که پر واضح و تعیین است این مورد است که بیش از 10 ها چشمه جوشان و طیعی آب گرم در این شهر و اطرافش وجود دارد که خود امروزه به یکی از دیدنی های سرعین تبدیل شده اند.

این چشمه های آب گرم از سبلان که از کوه های بسیار بلند ایران در شمال غرب کشور است سرچشمه می گیرند. حالا که حرف سبلان است باید این نکته را یادآوری کنیم که این کوه یکی از 3 قله بلند و مرتفع ایران است. با این که م یتوانید با مشهور ترین آ بگرم های سراسر ایران در مطلبمهمترین چشمه های آب گرم درمانی در ایران آشنا شوید اما ما در ادامه چندتا از معروف ترین آب گرم های شهر سرعین را به شما معرفی می نماییم و به زودی در یک مطلب مجزا به صورت کامل این چشمه ها را معرفی خواهیم کرد.

مجتمع آبدرمانی سبلان، عظیم ترین مجتمع آب گرم ایران و خاورمیانه

این مجتمع آب گرم را می توان به عنوان عظیم ترین آب گرم در ایران و در مقیاسی عظیم تر در خاورمیانه به حساب آورد. مجتمع سبلان که دارای امکانات بسیار زیادی است و دیگر به عنوان یکی از دیدنی های سرعین به شمار می رود، دارای 2 طبقه برای خانم ها و آقایان است و این شکل می تواند هم زمان ارائه خدمت نماید. ساعت کاری این مجموعه از ساعت 8 صبح تا 12 نیمه شب است. از خدمات موجود در مجتمع آبدرمانی سبلان می توانیم به:

  • پارکینگ اختصاصی
  • سونای بخار
  • سونای خشک
  • سیستم تهویه مطبوع و اتوماتیک
  • سالن خصوصی
  • جکوزی

اشاره نماییم.

  • آدرس: استان اردبیل، شهر سرعین، خیابان دانش

مجتمع آب درمانی دره لرسویی، مرهمی بر امراض استخوانی و پوستی

لرسویی یک مجتمع با امکانات مدرن است که نامش در بین آب گرم های محبوب سرعین قرار گرفته است. معمولا برای درمان امراضی مثل رماتیسم مفصلی، نشانه های بیماری های عصبی، دیسک کمر، بیماری های پوستی و ناراحتی های مرتبط با گردن رفتن به این آب گرم توصیه می گردد. اگر در سفر به یرعین تصمیم گرفتید که به این مجموعه بروید و از خدمات آن ها بهره ببرید به این نکته توجه داشته باشید که سانس حضور خانم ها و آقایان در این مجموعه یکسان نیست. ساعت کاری این مجموعه از 8 صبح تا 1 بعد از نیمه شب است. از جمله امکانات لرسویی می توانیم به:

  • جکوزی گروهی
  • تونل باران
  • سونا خشک
  • نمک و بخار

اشاره نماییم.

  • آدرس: استان اردبیل، شهر سرعین، بلوار شریعتی

گاومیش گلی، قدیمی ترین آب گرم ایران

یکی از سنتی ترین آب گرم هی سرعین همین مجموعه آب گرم گاومیش گلی است که نامش همواره در بین جاذبه های دیدنی سرعین همواره به چشم می خورد. در بین تمامی مجتمع های آب گرمی که با امکانات مختلف در شهر سرعین وجود دارد، بهترین و گرم ترین و پربارترین آب گرمی که وجود دارد همین گاومیش گلی است.

این مجموعه سرباز است و همه امکانات آن به شکل سنتی می باشد. ساعت حضور آقایان در این مجموعه از ساعت 2 بعداز ظهر تا 2 بعد از نیمه شب است و ساعت حضور خانم ها از 6 صبح تا 1 بعد از ظهر است.

  • آدرس: استان اردبیل، شهر سرعین، خیابان ولیعصر

از دیگر آب گرم های این شهر می توانیم به:

  • مجتمع آبدرمانی ایرانیان سرعین
  • آبدرمانی نه چشمه
  • آبگرم گاومیش گلی سرعین اردبیل
  • مجموعه آبدرمانی رویال پارک سرعین
  • مجتمع آبدرمانی شهر آفتاب سرعین
  • آبگرم بش باجیلار
  • مجتمع آبدرمانی قهوه سویی سرعین

اشاره نماییم.

چه زمانی برای بازدید از دیدنی های سرعین برویم بهتر است؟

واقعیت این است که در هر فصلی سفر به سرعین کیف خودش را دارد اما اگر بخواهیم حد وسط همه سلایق را در نظر بگیریم، بهترین زمان برای سفر به سرعین و دیدن جاذبه های آن، در روزهای آخر فصل بهار و همچنین فصل تابستان است. اگر با سرما هم مسئله ای ندارید، می توانید پاییز و یا اوایل زمستان هم به این منطقه سفر کنید.

برای بازدید از دیدنی های سرعین چقدر در راه هستیم؟

برای این که به طور مثال از تهران به این شهر بروید باید بدانید که فاصله تهران تا این شهر 621 کیلومتر است که بین 7 تا 8 ساعت و نیم طی می گردد. البته این هم لازم به ذکر است که فاصله سرعین تا شهر اردبیل 31 کیلومتر است.

سخن آخر!

در این مطلب برای شما تمام و کمال درباره دیدنی های سرعین و مختصری درباره شهر و همچنین آب گرم های آن صحبت کردیم و خلاصه هر چیزی را که لازم بود برای سفر به این شهر و دیدن از جاذبه هایش بدانید را در اختیارتان گذاشتیم.

شما هم اگر سابقه جاذبه گردی در این شهر را دارید و از آب گرم های آن استفاده نموده اید، تجربه خود را برای ما کامنت کنید.

منبع: الی گشت

به "معرفی کامل دیدنی های سرعین" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "معرفی کامل دیدنی های سرعین"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید