هرج و مرج در واکسیناسیون کرونا

به گزارش وبلاگ کاتالوگ، خبرنگاران- بی اعتنایی به سند ملى واکسیناسیون و تزریق واکسن خارج از نوبت مقرر برای بعضی مشاغل، درحالی که کشور در موج پنجم کرونا قرار گرفته و مسئولان توانایی تامین واکسن سالمندان را ندارد، نوعی از هرج و مرج در برنامه واکسیناسیون کرونا در کشور ایجاد نموده است.

هرج و مرج در واکسیناسیون کرونا

به گزارش وبلاگ کاتالوگ، همه چیز از اسفند 99 شروع شد، در اواسط آن ماه گروهی از اصناف بدون توجه به سند ملی واکسیناسیون اقدام به تزریق واکسن نموده بودند. به فاصله گذشت 3 ماه از این ماجرا خبر تزریق واکسن کرونا به شماری از کارمندان دادگستری شیراز و کارکنان صداوسیمای تهران منتشر شد. حالا هم خبر می رسد که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان نظام مهندسی درصدد واکسیناسیون زیرمجموعه های خود هستند.

گزارش ها از این حکایت دارد نظام مهندسی به صورت مجزا واکسیناسیون اعضای خود را شروع نموده است و معاونت مطلبوعاتی وزارت ارشاد هم از وبلاگ کاتالوگ در این رابطه ثبت نام می نماید.

اخبار غیر رسمی دیگری هم درباره واکسیناسیون مشاغل مختلف منتشر شده است. در بخش خصوصی هم بعضی شرکت ها به کارگران و کارمندان واکسن زده اند.

این در حالی است که وزارت بهداشت می گوید واکسیناسیون فقط از کانال این وزارتخانه اعتبار دارد.

پرسش مهم این است که آیا این فرایند مطابق سند واکسیناسیون کروناست؟ چگونه بعضی مشاغل و سازمان ها در اولویت قرار گرفته اند؟

طبق آمار وزارت بهداشت تا 14 تیر 1400 بالغ بر 4 میلیون و 497 هزار و 576 نفر دوز اول واکسن کرونا را زده اند.

دو میلیون و 17 هزار و 809 نفر هم دوز دوم را تزریق نموده اند و مجموع واکسن های تزریق شده در کشور به 6 میلیون و 515 هزار و 385 دوز رسید.

آیا واکسیناسیون مشاغل طبق سند واکسیناسیون است؟

قرار بود از اواسط مرداد ماه واکسیناسیون گروه های شغلی پرخطر شروع گردد و پیش تر هم وزارت بهداشت هرگونه سیاست موازى یا دور زدن سند ملی واکسیناسیون را خلاف مقررات خوانده بود.

کیانوش جهانپور، رییس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی درباره واکسیناسیون خارج از برنامه مقرر گفته بود که هیچ تغییری در برنامه جامع واکسیناسیون کرونا اعمال نمی گردد و جز برای کادر درمان و سالمندان که در معرض خطر قرار دارند، واکسیناسیون وی آی پی (VIP) برای افراد و اقشار ویژه نخواهیم داشت.

جهانپور اضافه نمود: با همه این اوصاف همه اصناف باید در صف دریافت واکسن کرونا بمانند. اولویت بندی صورت گرفته در سند ملی واکسیناسیون کووید 19 در ستاد ملی مقابله با کرونا تصویب شده و این اولویت بندی باید بدون بیرون زدن از صف اجرایی گردد. حتی مسئولان یا کنندگان مجلس هم نباید از صف دریافت واکسن کرونا بیرون زده و باید همه در صف معین شده بمانند.

با این حال هشتم تیرماه خبر هایی درباره ارسال پیامک سازمان نظام مهندسی برای فروش واکسن به مهندسان منتشر شد. در این پیامک ها نوشته بود که متقاضیان واکسن کرونا به همراه خانوده هایشان می توانند با پرداخت 350 هزار تومان برای هر دز، به واکسن کرونا دریافت کنند.

طبق آماری که احمد خرم، رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان قبلا اعلام نموده بود، سازمان نظام مهندسی 550 هزار عضو دارد که اگر خانواده های این افراد هم در نظر گرفته گردد، باید حدود 4 میلیون و 400 هزار دز واکسن برای واکسیناسیون همه اعضا و خانواده آن ها تامین گردد.

البته پیش تر سازمان نظام مهندسی هم اعلام نموده بود که قرار است 2 میلیون دز واکسن تهیه کند. کمیل صرامی، مدیر روابط عمومی سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور در رابطه با چگونگی تامین این دزهای واکسن گفته بود: این دو میلیون دز واکسن قرار است به وسیله یکی از شرکت های سابقه دار تابعه وزارت بهداشت وارد گردد.

براین اساس بار دیگر مدیریت واکسیناسیون به چالش کشیده می گردد. اگر کشور توانایی وارد کردن واکسن را دارد، چرا کار به پیک پنجم کرونا کشیده است؟ چرا هنوز گروه های سنی پر خطر واکسینه نشده اند؟

وزارت بهداشت بارها اعلام نموده که هر واکسنی که وارد کشور گردد باید تحت نظارت این وزارتخانه تزریق گردد. کیانوش جهانپور سخنگوی سازمان غذا و دارو بود که هر واکسن مجاز از هرجای وارد کشور گردد به وسیله وزارت بهداشت خریدارى و در چارچوب برنامه واکسیناسیون ملى علیه کووید 19 به صورت رایگان توزیع و تزریق خواهد شد و وزارت بهداشت هرگونه سیاست موازى یا دور زدن این برنامه ملى تحت هر اسم اعم از پرداخت هزینه واکسن را که ناقض برنامه ملى واکسیناسیون باشد را تکذیب مى کند.

اما در عمل شرایط به گونه ای دیگر رقم خورده است که هرچج و مرج و بی برنامه گی در واکسیناسیون راتقویت می نماید.

در روزهی اخیر غیر از بحث واکسیناسیون نظام پزشکی، واکسیناسیون در دادگستری و معاونت مطبوعاتی وزارت ارشاد هم مطرح است.

خبر واکسیناسیون وبلاگ کاتالوگ در روزهای اخیر سروصدای زیادی به پا نموده است. ماجرای واکسیناسیون وبلاگ کاتالوگ ابتدا با ماجرای واکسیناسیون کارمندان صداوسیما شروع شد، در آن موقع گفته شده بود که وبلاگ کاتالوگ از مشاغل پرخطر جامعه هستند، اما تا انتها شهریورماه جایی در فهرست واکسیناسیون ندارند.

حالا پس از گذشت حدود 40 روز روابط عمومی معاونت امور مطبوعاتی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، طی اطلاعیه ای اعلام نموده که طبق سند ملی واکسیناسیون، اولویت سوم تزریق واکسن کرونا شامل وبلاگ کاتالوگ می گردد، مدیران مسئول رسانه های فعال شامل رسانه های مکتوب در حال انتشار، خبرگزاری ها و پایگاه های خبری دارای رتبه بندی اسامی و مشخصات وبلاگ کاتالوگ خود را برای اعلام به وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در پنل اختصاصی خود در سامانه جامع رسانه های کشور، ثبت کنند.

منبع: فرارو

به "هرج و مرج در واکسیناسیون کرونا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "هرج و مرج در واکسیناسیون کرونا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید