چطور حسودی نکنم؟ 12 راه برای رهایی از حسادت

به گزارش وبلاگ کاتالوگ، حسادت خیلی بد است. شنیدن این مسئله از افراد خوش ذات و عاقل که می گویند حسودی نکنید یا حسادت باعث از بین رفتن روابط می گردد غیر معمول نیست. اما چه چیزی باعث این احساسات بسیار بد می گردد؟

چطور حسودی نکنم؟ 12 راه برای رهایی از حسادت

در حالی که حسودی غالباً با روابط عاشقانه مرتبط است، هر زمان که نگران از دست دادن هر چیزی یا هر کسی به خاطر حسادت باشید، این متفاوت از حسادت است، یعنی مستلزم خواستن چیزی است که متعلق به شخص دیگری باشد.

حسودی می تواند منجر به احساس خشم، نارضایتی یا غم و اندوه گردد اما غالباً می تواند چیزی در خصوص خود و احتیاجهای شما باشد.

در اینجا به چند روش برای مقابله با حسودی و آنالیز آنچه در ریشه احساسات شماست، می پردازیم.

منبع احساس حسودی خود را پیدا کنید

سارا سوانسون می گوید: اگر به آن احساس حسادت رسیدید، از خود بپرسید که ریشه آن چیست سپس اقدامات لازم را انجام دهید تا آنچه را که دوست ندارید تغییر دهید تا آنچه که می خواهید را به دست آورید.

آنالیز احساسات حسودانه شما می تواند به شما این بینش را بدهد که از کجا آمده اند:

  • روابط جدید خواهر شما باعث حسادت تان می گردد زیرا شما دوست نداشتید خیلی دوست داشته گردد و نگران هستید هرگز شخص مناسبی پیدا نخواهید کرد.
  • تبلیغات همکار شما باعث می گردد حسودی کنید زیرا معتقدید که به اندازه کافی در شغل خود پیروز نیستید که خودتان را ارتقاء دهید.
  • وقتی شریک زندگی تان وقت زیادی را با یک دوست جدید می گذراند، احساس حسادت می کنید زیرا این اولین علامتی است که متوجه می شوید که شریک تان با کسی غیر از شما وقت می گذراند.

این که آیا حسادت شما ناشی از ناامنی، ترس و یا الگوهای روابط گذشته است، دانستن اطلاعات بیشتر در خصوص دلایل آن می تواند به شما در درک چگونگی مقابله با آن یاری کند.

شاید با سرپرست خود مکالمه ای مبنی بر ارتقاء داشته باشید، تصمیم بگیرید که رویکرد دیگری داشته باشید یا در خصوص احساسات خود با شریک زندگی خود صحبت کنید.

نگرانی های خود را ابراز کنید

اگر اقدامات شریک زندگی شما (یا اقدامات شخص دیگری در قبال شریک زندگی شما) باعث ایجاد حسادت تان می گردد، این مسئله را در اسرع وقت با او مطرح کنید.

نکته مهم

موضوع حسودی را وقتی می توانید هر زمان که می توانید مدتی را به یک مکالمه فراوری اختصاص دهید اختصاص دهید. هر زمان ممکن باشد سعی کنید درست قبل از خواب یا وقتی قصد بیرون آمدن از درب را ندارید از یک موضوع جدی جلوگیری کنید.

شریک زندگی شما ممکن است متوجه این رفتار نشده باشد، یا ممکن است متوجه نشده باشد که در خصوص آن چه احساسی کردید. از این فرصت بهره ببرید تا در خصوص هر مرز ارتباطی که ممکن است بخواهید مجدداً مورد آنالیز قرار دهید، صحبت کنید یا راه هایی برای محکم نگه داشتن روابط خود پیدا کنید.

اگر به شریک زندگی خود اعتماد دارید اما به دلیل تجربیات روابط گذشته تردید دارید، سعی کنید چند روش را پیدا کنید که هر دو به بهبود شرایط یاری کنید.

اگر از ذکر احساسات حسادت تان عصبی هستید، سعی کنید به یاد داشته باشید که کاملاً طبیعی هستند. شریک زندگی شما حتی ممکن است در بعضی مواقع احساسات حسودانه نسبت به خود داشته باشد.

با یک دوست قابل اعتماد صحبت کنید

حسادت بعضی اوقات می تواند کمی واقعیت را به شما هدیه دهد. شاید تعجب کنید که آیا آن معاشقه غیر کلامی واقعاً اتفاق افتاده است.

بعضی اوقات، ابراز این نگرانی ها به شخص ثالث می تواند شرایط را ترسناک تر کند و به شما در رسیدن به بعضی دیدگاه ها یاری می نماید.

نگاه متفاوتی بر حسادت داشته باشید

حسادت می تواند یک احساسات پیچیده و قوی باشد و ممکن است هنگام برخورد با آن احساس خوبی نداشته باشید اما به جای فکر کردن به عنوان چیزی منفی، سعی کنید به عنوان یک منبع مفید از اطلاعات به آن نگاه کنید.

طبق گفته سوانسون، حسادت به شما تفاوت بین آنچه دارید و آنچه می خواهید وجود داشته باشد را نشان می دهد.

وی می افزاید: حسادت بدون آنالیز می تواند منجر به سرزنش خود گردد و چرخه ای را ایجاد کند که احساس محرومیت کنید اما ممکن است شما با شناسایی آن به عنوان اطلاعات مفید برای ایجاد شرایطی که احتیاجهای شما برآورده را می نماید، بتوانید آن را مدیریت کنید.

تصویر کامل را در نظر بگیرید

حسادت گاهی در پاسخ به یک تصویر جزئی ایجاد می گردد. به عبارت دیگر، شما ممکن است خود و دستاوردها و ویژگی های شخصی تان را با یک دیدگاه ایده آل یا ناقص از شخصی دیگر مقایسه کنید.

مردم به طور معمول بهترین های خود را به دیگران نشان می دهند، بنابراین گفتن آنچه که واقعاً در زندگی یا رابطه شخص دیگری اتفاق می افتد آسان نیست. رسانه های اجتماعی این مفهوم را عظیم می نمایند.

اما شما واقعاً نمی دانید که بر اشخاص دیگر چه می گذرد، به خصوص وقتی که فقط در رسانه های اجتماعی به آنها نگاه می کنید.

دوست شما با عکس های فیس بوک از خود و همسرش در یک علفزار است، خیلی بی خیال و مسرور به نظر می رسند اما شاید واقعا نیم ساعت قبل یا بعد از عکس یک دعوای آنچنانی نموده اند.

قدردانی برای آنچه دارید را تمرین کنید

قدردانی نه تنها می تواند احساس حسودی را کاهش دهد بلکه استرس را نیز کاهش می دهد.

ممکن نیست هر آنچه را که می خواهید داشته باشید اما شما احتمالاً حداقل بعضی از آنچه می خواهید را می توانید داشته باشید. شاید شما حتی چیزهای خوبی در زندگی خود دارید که شاید انتظار نداشته اید.

این می تواند به شما یاری کند که آیا به دوچرخه فانتزی جدید دوستتان توجه دارید یا آرزو می کنید شریک زندگی تان وقت زیادی را با دوستانش نگذراند. حال دوچرخه محکم و قابل اعتماد خود را یادآوری کنید که شما را به جایی که باید بروید می رساند. مزایای داشتن یک شریک زندگی را که ارزش شما را می داند در نظر بگیرید.

حتی قدردانی از نکات مثبت در زندگی شما که به حسادت مربوط نمی گردد می تواند به شما یاری کند بهتر درک کنید، گرچه ممکن است زندگی شما کامل نباشد (اما زندگی شما کجاست؟)، شما هنوز هم اتفاقات خوبی برایتان پیش آمده است.

تکنیک های مقابله در لحظه را تمرین کنید

کنار آمدن با حسادت به شما یاری نمی نماید روی دلایل اساسی کار کنید اما می تواند به شما یاری کند تا پریشانی را کنار بگذارید تا زمانی که نتوانید با مسائل اساسی کنار بیایید.

دور کردن توجه شما از حسودی همچنین می تواند شما را از اعمال احساسات خود (و انجام کاری که می تواند به یک رابطه یا دوستی آسیب برساند) یاری کند.

به خود استراحت دهید

این راهکارها را امتحان کنید تا قبل از خسته شدن، خود را از افکار حسادت منحرف کنید:

  • آنچه را که احساس می کنید بنویسید.
  • قدم بزنید.
  • با ترک اوضاع به خودتان فضای بیشتری بدهید.
  • 10 دقیقه وقت بگذارید تا کاری آرامش بخش انجام دهید.

مسائل اساسی را کاوش کنید

ویکی بوتنیک شرح می دهد که حسادتی که همچنان پابرجاست و باعث پریشانی می گردد، می تواند با اضطراب یا احساس عزت نفس ارتباط داشته باشد. یادگیری نحوه مقابله با هر مسئله می تواند به طور اتوماتیک به تسکین حسادت یاری کند.

یکی از راه های مقابله با عزت نفس پایین، شامل شناسایی ارزش های شخصی مانند دلسوزی، ارتباطات یا صداقت است. به گفته بوتنیک، این کار به شما یاری می نماید زیرا به شما این امکان را می دهد تا آنالیز کنید که آیا این ارزش ها را در زندگی روزمره خود حفظ نموده اید یا خیر.

همچنین این امکان را به شما می دهد که متوجه ویژگی های مثبت خود شوید و آنچه را که برای شما مهم است آنالیز کنید. این می تواند احساس عزت نفس شما را افزایش دهد و ممکن است به کاهش احساسات پریشانی یا پایین بودن رقابت منجر گردد.

اضطراب می تواند طیف وسیعی از علائم را داشته باشد که پرداختن خود به خود به آن ممکن است دشوارتر باشد. تکنیک های مقابله می تواند یاری کند اما درمان نیز می تواند گزینه خوبی باشد.

بوتنیک همچنین پیشنهاد می نماید که یک کتاب کار بر روی اضطراب مانند The Mindful Way Workbook را امتحان کنید.

این کتاب از اصول درمانی مبتنی بر ذهن آگاهی استفاده می نماید تا به شما یاری کند:

  • پذیرش پیرامون احساس اضطراب را افزایش دهید تا شما را تحت الشعاع قرار ندهند.
  • افکار ناخواسته یا پریشانی را بشناسید تا بتوانید آنها را به چالش بکشید و جایگزین کنید.

ارزش خود را به خاطر بسپارید

هنگامی که حسودی باعث می گردد خود را با دیگران مقایسه کنید، ارزش خود را می توانید از دست دهید. زندگی شما ممکن است برای همه کس قابل تحسین باشد اما حسادت می تواند شما را وادار کند به این فکر کنید چیزی که دارید به اندازه کافی خوب نیست.

تحقیقات صورت گرفته در رابطه با یک رابطه بین حسادت و عزت نفس شواهدی یافت که نشان می دهد حسادت می تواند هنگامی که با تهدیدی برای عزت نفس خود روبرو هستید، ایجاد گردد.

برای مبارزه با عزت نفس پایین:

  • مواردی که خوب انجام می دهید را برای خود یادآوری کنید.
  • خود شفقت را تمرین کنید (به عبارت دیگر، با خود همانند دوست صمیمی تان رفتار کنید).
  • تصدیق های روزانه را تمرین کنید یا آنها را با شریک زندگی خود مبادله کنید.
  • برای خود از چیزهایی که در شریک زندگی و روابط خود برایشان ارزش قائل هستید را یادآوری کنید.
  • برای انجام کارهایی که از آنها لذت می برید وقت بگذارید.

ذهن آگاهی را تمرین کنید

تکنیک های ذهن آگاهی به شما یاری می نماید بدون قضاوت و یا انتقاد از آنها، به افکار و احساسات خود توجه کنید. افزایش آگاهی شما در خصوص حسادت می تواند به شما یاری کند الگوی دیگری را دنبال کنید از جمله مواردی که قبل از حسادت اتفاق می افتد.

ذهن آگاهی همچنین می تواند به شما در احساس راحت تر حسادت یاری کند. به عنوان مثال، می تواند به شما یاری کند احساسات حسادت خود را نسبت به آنچه که هستند یعنی بخشی از تجربه عاطفی شما، بپذیرید و به پیش بروید.

عدم قضاوت در خصوص حسادت یا سرزنش خودتان به خاطر احساس آن، می تواند در جلوگیری از تأثیر منفی بر شما یاری کند.

وقت بگذارید

اگر قبلاً حسودی را تجربه نموده باشید، احتمالاً می دانید که حسادت با گذشت زمان محو می گردد. البته ممکن است بعد از برخورد با احساسات خود، احساس تان شدت کمتری داشته باشد اما می تواند تمام گردد یا کم گردد.

طبق تحقیقاتی که بر تجربه حسادت شده است افراد به احتمال زیاد قبل از اینکه برایشان اتفاق بیفتد، نه بعد از آن، احساس درستی ازحسادت می نمایند.

با گذشت زمان، شما نیز کمتر محتمل است که احتیاج به مقایسه خود یا شرایط خود با شخص دیگری احساس کنید اما احساسات مثبتی که دارید برایتان می ماند.

بنابراین، در حالی که ممکن است با نزدیک شدن تاریخ عروسی بهترین دوست خود به او حسادت کنید، در روز بعد از عروسی ممکن است احساس دوست داشتنی و حسادت کمتری داشته باشید.

با یک درمانگر صحبت کنید

اگر در مقابله با افکار حسادت به تنهایی مشکل دارید، صحبت کردن با یک درمانگر می تواند به شما یاری کند.

صحبت کردن درباره حسادت همواره آسان نیست. ممکن است احساس ناراحتی بیشتری با اشتراک گذاشتن این افکار با شخصی که شما نمی شناسید، داشته باشید اما یک درمانگر خوب با مهربانی و دلسوزی شما را دیدار خواهد نمود.

بعلاوه آنها بهتر از هر کس می دانند که حسودی یک احساس عادی است که همه نسبت به بعضی از افراد حس می نمایند.

بوتنیک می گوید چند نشانه مشترک وجود دارد که نشان می دهد صحبت با یک درمانگر می تواند مفید باشد:

  • حسودی منجر به افکار وسواس گونه یا ثابت می گردد.
  • متوجه رفتارهای اجباری می شوید.
  • افکار حسادت غیرقابل کنترل یا مزاحم می شوند.
  • شما افکار خشونت آمیز دارید یا اصرار دارید که داشته باشید.
  • احساسات حسودی باعث ایجاد رفتارهای مشکل ساز می گردد، مانند پیروی از شریک زندگی خود یا چک کردن مداوم او.
  • حسادت بر زندگی روزمره شما تأثیر می گذارد و از انجام کارهایی که می خواهید انجام دهید جلوگیری می نماید یا باعث پریشانی دیگران می گردد.

بوتنیک نتیجه می گیرد: اگر شما به طور مداوم احتیاج دارید تا در رسانه های اجتماعی وقت بگذرانید، تلفن شریک زندگی خود را چک کنید یا آنچه را که مردم می پوشند، آنالیز کنید، دیگر نمی توانید در زندگی خود حاضر باشید و این یک مشکل است.

حسادت می تواند به شما یاری کند تمرکز خود را بر روی افراد و چیزهای مفیدی افزایش دهید. احتیاجی نیست برای شما یا روابط شما مشکل ایجاد کند. حتی می تواند در بعضی موارد به تقویت روابط یاری کند. همه چیز به نحوه نگرش شما بستگی دارد.

منبع:

healthline

منبع: هفت گنج

به "چطور حسودی نکنم؟ 12 راه برای رهایی از حسادت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چطور حسودی نکنم؟ 12 راه برای رهایی از حسادت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید