قطار شهری به یک زخم بر چهره کرمانشاه تبدیل شده

به گزارش وبلاگ کاتالوگ، شهردار کرمانشاه از انباشت عقب افتادگی در شهر اطلاع داد و اضافه کرد: برای توسعه و تبدیل کرمانشاه به یک کلانشهر واقعی کارهای زیادی باید انجام گیرد.

قطار شهری به یک زخم بر چهره کرمانشاه تبدیل شده

نادر نوروزی گفت : انباشت عقب افتادگی در شهر کرمانشاه وجود دارد کرمانشاه یک کلانشهر است، اما هیچ یک از شاخص های مربوط به کلانشهر شدن را ندارد.

به گفته شهردار کرمانشاه جهت توسعه یا به وسیله برنامه های راهبردی و یا برنامه های مسئله محور پیش می رود که در کشور ما عمدتا برنامه های راهبردی مورد استفاده قرار می گیرد، درحالیکه این روش مدت هاست در دنیا منسوخ شده است.

برای توسعه کرمانشاه یک برنامه مسئله محور تدوین نموده ایم که هشت مسئله اصلی شهر از جمله ساخت و ساز و سکونت شهری، ترافیک و تردد شهری، مسائل مالی و مالی شهر، مسائل فرهنگی شهر، مدیریت یکپارچه شهری و... در آن دیده شده است.

نمی توان تمام مسائل و مسائل شهری را ظرف مدت کوتاهی برطرف کرد، به همین دلیل در مورد برطرف مسائل و مسائل شهری اولویت بندی صورت گرفته و بر اساس آن به پیش خواهیم رفت تا در نهایت پس از مدتی مردم تغییر در زندگی شهری را احساس نمایند.

شهردار کرمانشاه گفت : معابر شهر به دو دسته درجه یک و درجه دو تقسیم بندی می شوند که معابر درجه یک خیابان ها و جهت های بزرگراهی و معابر درجه دو کوچه ها را شامل می گردد.

نوروزی گفت : در سنوات گذشته عمده آسفالت در معابر اصلی ریخته شده و همین امر موجب شده کمتر به معابر درجه دو پرداخته گردد و در نتیجه این معابر جزو اولویت های ما در بحث آسفالت خواهند بود.

20 درصد معابر شهر در سال آینده آسفالت می شوند کار های مقدماتی در این زمینه صورت گرفته و سال آینده یک پنجم کل معابر شهر روکش و آسفالت می شوند، به نحوی که مردم تغییرات را احساس نمایند.

شهردار کرمانشاه گفت : موضوع قطار شهری کرمانشاه زخمی بر چهره کرمانشاه است انجام این پروژه آنطور که به نظر می رسد از ابتدای کار بدون مطالعه بوده و در حال حاضر تبدیل به یک زخم بر چهره زیبای کرمانشاه شده است.

نوروزی گفت : این پروژه در ابتدای منوریل بود که بعد با تغییراتی به قطار شهری تبدیل شد و این پایه های زمخت که مورد اعتراض و انتقاد خود ما هم هست، احداث شد.

برای معین تکلیف این پروژه نمی توانیم با عجله تصمیم بگیریم. کاری که در سالیان قبل در مورد این پروژه صورت گرفت.

مطالعات گسترده در مورد این پروژه در چهار محور ترافیکی، مالی، فنی و حقوقی انجام خواهد شد تا بتوانیم به اشراف کاملی از تمام ابعاد و احتیاج های پروژه برسیم.

باید برای ما تعیین گردد که واقعا این پروژه احتیاج ترافیکی شهر را مرتفع نموده و آن کاربرد لازم را در سال های آینده دارد، یا نه. بعلاوه باید تعیین گردد که این پروژه چه اندازه اعتبار احتیاج دارد و طی چند سال می توان آن را اجرایی کرد.

در مطالعات فنی پروژه هم در حال آنالیز هستیم که می توان با این ستون ها چه کار کرد و در مجموع این طرح از تمام ابعاد مورد آنالیز قرار می گیرد.

انجام این مطالعات کار طولانی مدت و بی نتیجه نیست و نتیجه این مطالعات نهایتا تا اردیبهشت ماه سال آینده تعیین شده و کار این پروژه معین تکلیف می گردد.

با تعیین شدن نتیجه مطالعات از نظر شورای شهر، شورای ترافیک استان و... هم در این زمینه بهره می گیریم.

شهردار کرمانشاه گفت : تقریبا پرونده 100 درصد ساختمان های شهر راهی ماده 100 می گردد، این آمار بالا نشان می دهد که مسئله ای وجود دارد که باید مرتفع گردد.

نوروزی گفت : اولین مشکل بحث برهم خوردن تعادل قیمت مسکن در شهر است، بطوری که قیمت بالای مسکن در محلاتی مانند 22 بهمن و کسری و ... موجب شده تا افراد تخلفات بیشتری در این ساخت و ساز این محلات جهت کسب سود بیشتر داشته باشند.

مشکل و عامل دیگری که موجب ایجاد این شرایط شده بحث عدم نظارت موثر شهرداری بر ساخت و سازهاست. قبول دارم که شهرداری در این زمینه قصور داشته و اگر بر ساخت و ساز های غیرمجاز نظارت دقیقی صورت گیرد این حجم پرونده در ماده 100 نداشتیم.

به روز نبود قوانین شهرسازی عامل موثر دیگری در افزایش حجم پرونده های ماده 100 است قواعد شهرسازی فعلی جوابگوی مسئله مسکن شهری نیست و باید تغییر کند.

اگر مجوز تراکم ها را بیشتر کنیم قطعا افراد ساخت و ساز قانونی با ساخت پارکینگ خواهند داشت و در آنصورت می توان با تخلفات برخورد قاطعانه تری داشت.

راه حل بعدی در این زمینه این است که جرائم کمیسیون ماده 100 باید افزایش یابد که در این خصوص مصوبه افزایش 100 درصدی این جرائم را داریم که به تایید فرمانداری هم رسیده است.

این افزایش جرائم عمدتا مربوط به دو منطقه یک و چهار شهرداری است و برای سایر منطقه ها مبالغ به نسبت کمتری در نظر گرفته شده است.

در راه حل سوم به سراغ افزایش نظارت شهرداری بر ساخت و ساز ها برویم که به همین دلیل اداره نظارت بر ساخت و ساز را در تمام منطقه ها شهر فعال نموده ایم.

ارزیابی عملکرد شهرداران منطقه ها بر اساس شاخص ساخت و ساز غیرمجاز در منطقه آن ها خواهد بود و اگر در منطقه ای ساخت و ساز غیرمجاز زیاد باشد، از دید ما کوتاهی از سوی شهردار منطقه صورت گرفته است.

شهردار کرمانشاه گفت: در پی یکسان سازی تابلوی مغازه ها در سطح شهر هستیم و معتقدیم انجام این کار تاثیر بسیاری بر زیبایی شهر خواهد داشت.

نوروزی گفت: در پی راهی هستیم که استقبال صنوف از این طرح بیشتر گردد که از جمله این راه حل ها بحث کاهش عوارض کسب و پیشه است.

ساماندهی دستفروشان ضروری است متاسفانه بعضی از این دستفروشان از خود صنوف هستند که جلوی مغازه ها بساط می نمایند و به همین دلیل احتیاج داریم در وهله اول هویت دستفروشان تعیین گردد.

به همین دلیل برنامه داریم که هویت دستفروشان را ثبت نموده و در مورد آن ها تحقیق انجام دهیم و برای فعالیت این افراد منطقه های را در هر منطقه شهرداری تعریف کنیم.

نوروزی گفت: از جمله این پروژه ها تفریحی تله کابین است که مشکل اصلی آن اخذ موافقت اصولی از میراث فرهنگی است.

در این زمینه پس از جلسات مکرر قرار بر این شده که مرکز مطالعات وزارت گردشگری، پایگاه جامع تاقبستان و اداره کل میراث فرهنگی نظرات خود را تجمیع نموده و به ما اعلام نمایند.

تا زمان اخذ موافقت اصولی میراث فرهنگی این پروژه متوقف می ماند و به محض صدور آن، کار این پروژه انجام می گردد.

بسیار امیدواریم با اخذ موافقت اصولی میراث فرهنگی سال آینده این پروژه را اجرایی نموده و این مطالبه به حق مردم کرمانشاه را محقق کنیم.

در مورد پروژه شهربازی کرمانشاه هم در پی جذب سرمایه گذار هستیم و فراخوان آن به زودی داده می گردد.

نوروزی گفت : 93 دستگاه اتوبوس و میدل باس خریداری شده این خودرو ها سال آینده به ناوگان حمل و نقل عمومی شهر اضافه می گردد.

در حال حاضر 30 شهرک حاشیه ای داریم که حتما احتیاج دارند جهت تردد داخل شهر اتوبوس در جهت آن ها فعالیت داشته باشد و این خطوط سال آینده با افزودن این تعداد دستگاه تقویت می شوند.

برنامه ای برای ساماندهی ناوگان حمل و نقل عمومی شهر طراحی شده در این برنامه ساعت رسیدن اتوبوس ها و فواصل بین ایستگاه ها و ... تعیین و اصلاح می گردد.

درحالی که در سایر کلانشهر 60 درصد مسافرت های شهری به وسیله ناوگان حمل و نقل انجام می گردد، این اندازه در کرمانشاه 2.5 درصد است.

متاسفانه حدود 98 درصد مسافرت های شهری به وسیله خودرو های شخصی انجام می گردد که علاوه بر ایجاد معضل ترافیک معضل جدی در بحث کمبود توقف گاه ها (پارکینگ ها) برای شهر ایجاد نموده است.

این شرایط می طلبد که رسانه ها ورود جدی در بحث فرهنگ سازی لزوم استفاده از وسایل نقلیه عمومی برای سفر های شهری داشته باشند.

شهردار کرمانشاه گفت: در حال حاضر سرعت تردد در شهر 15 کیلومتر در ساعت است و این درحالی است که این اندازه در تهران 30 کیلومتر در ساعت است.

نوروزی گفت: وجود تقاطع های همسطح اضافی موجب کاهش این سرعت می گردد که به همین دلیل مطالعه 48 تقاطع همسطح در دستور کار است که بتوانیم بعضی از این تقاطع های اضافی را جهت افزایش سرعت در شهر حذف کنیم.

موضوع پیاده راه سازی خیابان مدرس پروژه های اینچنینی در بافت های ارزشمند تاریخی انجام می گردد، در جهت اجرای پروژه های پیاده راه سازی دو نکته بسیار حائز اهمیت است. یکی بحث راهنمایی ترافیک و دیگر وجود توقف گاه.

پیاده راه در جایی احداث می گردد که بتوان ترافیک آن قسمت را به جای نزدیک تر منتقل کرد و از طرفی توقف گاه (پارکینگ های) کافی باید در اطراف جهت موجود باشد.

با آنالیز های اولیه به نظر می رسد بخشی از خیابان مدرس حائز این شرایط است و می توان طرح پیاده راه سازی را در آن اجرا کرد.

مطالعات این طرح درسال آینده اجرا می گردد برای اجرای این طرح احتیاجمند مساعدت و همکاری اصناف هستیم که در این زمینه جلسه ای با صنوف برگزار خواهد شد.

نورزی گفت : شفاف سازی در امور مالی شهرداری ضروری است بحث شفاف سازی حقوق پرسنل در دست اجراست و هر شش ماه یکبار حقوق مالی شهرداری عرضه می گردد.

نوروزی گفت: تقاطع غیرهمسطح سپاه آغاز شده، اما بعضی مسائل در طراحی پروژه وجود دارد که مشاور از تهران گرفته ایم و در حال اصلاح آن است.

در مورد میدان بار هم 62 هکتار زمین برای اجرای این پروژه در نظر گرفته شده و آمادگی کامل برای اجرای آن را داریم، اما صنوف حاضر در میدان بار فعلی حاضر به جابجایی نیستند که در این زمینه احتیاجمند همکاری اصناف هستیم.

یک کمربندی نو در پشت شهرک پردیس احداث می گردد با راه اندازی این پروژه این شهرک و شهرک صدرا از بن بست خارج می شوند.

جابجایی بعضی صنوف و پزشکان از بافت مرکزی شهر ضروری است در این راستا در حال احداث و ایجاد یک منطقه نو تجاری و اداری در نقطه ای دیگر از شهر هستیم.

در صورت ایجاد این منطقه بخشی از صنوف و پزشکان بافت مرکزی شهر به جای دیگری منتقل می شوند و بسیاری از مسائل از جمله بحث ترافیک و شلوغی در این نقطه از شهر مرتفع می گردد.

نادر نوروزی گفت : بودجه 1401 شهرداری کرمانشاه 3600 میلیارد تومان است در گذشته تعداد زیادی حساب در شهرداری وجود داشت، اما در سال آینده همه حساب ها به حساب خزانه تبدیل و برای تمام پرداخت ها شناسه الکترونیکی ایجاد می گردد.

هر 6 ماه یک بار گزارش عملکرد به شورای شهر ارائه می گردد در شهریور گزارش عملکرد به شورای شهر داده می گردد و اندازه حقوق شهردار و معاونان در سایت اعلام می گردد.

پوستر و تندیس آیین دنیای نوروز طی مراسمی به وسیله شهردار کرمانشاه رونمایی شد.

شهردار کرمانشاه گفت: آیین دنیای نوروز در کرمانشاه برنامه طرح مشترکی بین شهر های تهران، کرمانشاه، همدان و سنندج است که از طرف یونسکو طراحی شده است.

نوروزی گفت: این برنامه در راستای موضوع تفاهم نامه جهت گردشگری تاریخ و تمدن ایران در این شهر ها برگزار می گردد.

افتتاحیه این طرح در روز 23 اسفند در تهران است روز 24 اسفند برنامه در شهر همدان پیگیری شده و در ادامه روز 25 اسفند اجرای این برنامه را در شهر کرمانشاه و در ادامه در شهر سنندج خواهیم داشت.

این مراسم روز 25 اسفند به میزبانی شهرداری و شورای شهر کرمانشاه در محوطه تاریخی تاقبستان برگزار می گردد.

دبیرکل یونسکو و وزرا و سفرای 12 کشور خارجی برگزارنماینده آیین نوروز در این مراسم حضور دارند این جشن فرصتی برای معرفی هرچه بیشتر کرمانشاه و ظرفیت های آن در سطح بین المللی است.

برنامه های این مراسم از جمله تنبورنوازی و شاهنامه خوانی است در این آیین هریک از اقوام ایرانی اجرای برنامه خواهند داشت و با این مراسم به استقبال قرن نو می رویم .

وبلاگ کاتالوگ کرمانشاه کرمانشاه

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

به "قطار شهری به یک زخم بر چهره کرمانشاه تبدیل شده" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "قطار شهری به یک زخم بر چهره کرمانشاه تبدیل شده"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید