نیروی دافعه بورس تهران ، پیش بینی بورس امروز 16 آذر

به گزارش وبلاگ کاتالوگ، بازار سهام این روزها کم عمق است. سیگنال خاصی برای رشد یا افت به بازار مخابره نمی گردد. این روزها فرایند خنثی و فرسایشی در حالی بر بازار سرمایه سایه انداخته که خریداری وجود ندارد اما کسی هم فروشنده نیست.

نیروی دافعه بورس تهران ، پیش بینی بورس امروز 16 آذر

محمد خبری زاد کارشناس بازار سهام، گفت: فرایند دیروز بازار مطابق پیش بینی ها بود. هنوز خبرهای تاثیرگذار بر بازار در حوزه قیمت گذاری دستوری، بودجه و دلار نرسیده است. این در حالی است که ارزش معاملات خرد امروز معادل 2700 میلیارد تومان بود. این رقم پایین ترین اندازه از خردادماه تا کنون است.

وی با اشاره به اینکه بازار برای آغاز رشد احتیاج به ارزش معاملات بیش از 5000 میلیارد دارد. گفت: فرایند فرسایشی موجود در بازار امروز هم ادامه دار است. دیروز نمادهای بزرگ همه مثبت بودند و شاخص هم مثبت بود. دیروز با بازگشایی فملی بورس منفی شد.

خبری زاد بیان کرد: در عین حال که معاملات کم حجم است، فروشنده چندانی در بازار وجود ندارد. همه منتظر یک جرقه و آغاز فرایند مثبت بورس هستند و به این منظور باید تا هفته آینده منتظر بود.

دنیای اقتصاد نوشت:

نیروی دافعه بورس تهران

آنالیز ها نشان می دهد بیش از 97 درصد سرمایه های خردی که در دوره اوج سال 99 یعنی از ابتدای آن سال تا زمان رسیدن شاخص کل به قله 2 میلیون و 78 هزار واحدی به گردونه معاملات سهام وارد شده بود، در 16 ماه گذشته راه خروج از بازار را انتخاب نموده اند. به این ترتیب اصلاحی که در صورت کارآ بودن قوانین معاملاتی و البته عدم دخالت سیاستگذار در مکانیزم بازار می توانست در مدت چند روز به خاتمه برسد، حالا نه تنها 16 ماه به درازا کشیده بلکه به زعم نظرات کارشناسی قیمت بسیاری از سهم ها، در سطوح پایین تر از قیمت های تعادلی قرار گرفته است.

در این وانفسا اما سیاستگذار فرصت های پیش روی خود برای احیای بازار سهام را یکی پس از دیگری از دست می دهد. بیراه نیست اگر بگوییم در 2سال گذشته سیاستگذاری مالی برای بورس بسیار نامناسب بوده است.

سیاست هایی که در دوره ای بازار سهام را درگیر رونقی تورمی کرد و در دوره ای دیگر در مواجهه نادرست با این حباب بزرگ شده خود را نشان داد تا زیان سنگینی به سهامداران و البته اقتصاد تحمیل گردد. اما جایی باید به این داستان خاتمه داد.

طلایی ترین زمان ها برای حذف محدودیت دامنه نوسان و افزایش کارآیی بازار سهام از دست رفته است اما هنوز امکان احیا وجود دارد. احیایی که احتیاجمند یک جراحی سخت اما ضروری است و در هر دوره ای می تواند عواقبی به همراه داشته باشد که البته به نظر می رسد باید تحمل گردد تا به یک بازار کارآ و منطبق با استانداردهای جهانی نزدیک شویم. از این رو سیاستگذار مالی ضروری است با علم به عواقب این جراحی ضروری، تا دیرتر نشده اصلاحات لازم را انجام دهد.

منبع: تجارت نیوز

به "نیروی دافعه بورس تهران ، پیش بینی بورس امروز 16 آذر" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نیروی دافعه بورس تهران ، پیش بینی بورس امروز 16 آذر"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید